Biznes to gra zespołowa.
Wywiad z Łukaszem Marczewskim

Biznes to gra zespołowa

Rozmowa z Łukaszem Marczewskim, właścicielem firmy Frool Limited

Maciej Bielak: Dlaczego został Pan przedsiębiorcą? Skąd taki wybór drogi życiowej?

Łukasz Marczewski: Odkąd pamiętam lubiłem wyzwania, wolność i posiadanie niezależności w działaniu. Tego niestety nie dawała mi praca na etacie, w której spędziłem 5 lat poprzedzających założenie pierwszej firmy. Dodatkową motywacją do założenia firmy była wiara w to, że możemy wszystko, że mamy nieograniczone możliwości.

Jest Pan właścicielem firmy Frool Limited, która zajmuje się szeroko rozumianym retargetingiem. Dlaczego zdecydował się Pan działać właśnie w tej branży?

Przez długi czas zmagałem się z problemem porzuconych koszyków w swoich sklepach internetowych, małymi zakupami przy dużej liczbie odwiedzin czy kiepską konwersją z wysyłanych e-maili. Zastanawiało mnie, dlaczego tak się dzieje i co można zrobić, aby temu zapobiec. W pewnym momencie w moje ręce trafił amerykański artykuł o zachowaniach użytkowników w internecie. Szczególnie zainteresował mnie fakt, że klienci, przy obecnym natłoku informacji, potrzebują kilkukrotnego kontaktu z reklamą, stroną www czy naszym produktem, aby się do niego przekonać i dokonać zakupu. To była odpowiedź, jakiej szukałem – wtedy właśnie odkryłem retargeting. Jego efekty były niesamowite – nawet dziesięciokrotne zwroty z każdej zainwestowanej złotówki czy wzrosty sprzedaży liczone krotnościami pełnych cyfr, a nie jej tylko ułamkami.

To był dla mnie bardzo intensywny czas, ponieważ całymi tygodniami szukałem i czytałem każdą informację związaną z retargetingiem. Podczas lektury dokumentacji najpopularniejszych platform reklamowych udało mi się odkryć pewien trik, który pozwalał w legalny sposób przeprowadzić retargeting dla każdego linka prowadzącego do dowolnej strony niezależnie od tego, czy jesteśmy jej właścicielem, czy nie. Szybko zbudowałem do tego narzędzie i jako jeden z pierwszych ludzi w Polsce udostępniłem narzędzie do retargetingu – Frool. Dynamika rozwoju tego pomysłu przesądziła o tym, że wybrałem właśnie tę branżę.

Podstawowym produktem Pańskiej firmy jest Frool. Do czego służy to narzędzie?

Technicznie Frool pozwala stworzyć listę zainteresowanych osób naszymi produktami lub usługami, którym możemy pokazać reklamę retargetingową. Do takiej listy dopisywane są osoby, które odwiedziły stronę czy aukcję naszego produktu (np. na Allegro czy eBay), a także osoby, które kliknęły w link wygenerowany przez nasze narzędzie. Dodatkowo Frool to informacje o naszych potencjalnych klientach – skąd pochodzą, z jakich urządzeń wchodzą, w jakich dniach i godzinach nas odwiedzają, z jakich stron przychodzą itp.

W momencie gdy prowadzimy ten wywiad, tworzy się wersja 2.0 Frool. W skrócie mogę powiedzieć, że będzie to rewolucyjne narzędzie nie tylko na skalę Polski. Możliwość utworzenia automatycznie generowanej reklamy na podstawie odwiedzanych przez użytkowników stron, możliwość testowania grup docelowych, wariantów reklam czy algorytm, który sam podpowie, jakie produkty warto reklamować, to tylko nieliczne funkcje, które zaimplementujemy już wkrótce.

Jakie korzyści odniosą przedsiębiorcy, którzy korzystają z tego narzędzia?

Korzyści ze stosowania Frool jest wiele. Główną korzyścią jest ponowne sprowadzenie zainteresowanych klientów na naszą stronę czy aukcję, co powoduje większą sprzedaż czy większą liczbę zakładanych konwersji. Kolejną rzeczą jest wiedza, która dodawana jest do tego narzędzia jako wideoporadniki, pozwalająca zautomatyzować wiele procesów retargetingu a przedsiębiorcom dać po prostu więcej wolnego czasu.

A jakie są największe zalety korzystania z retargetingu?

Zalet ze stosowania retargetingu jest bardzo dużo. Główną zaletą jest możliwość skierowania już wstępnie zainteresowanych klientów na naszą stronę, przez co możemy zwiększać swoją sprzedaż. Dzięki retargetingowi możemy tworzyć automatyczne reguły, które oszczędzają nasz czas. Dodatkowo pokazywanie reklamy retargetingowej ma wymierne skutki w postaci wzrostu świadomości marki oraz wzrostu zaufania do naszej marki! Poprawnie przeprowadzony retargeting wzbudzi w użytkowniku świadomość obcowania z ogromną firmą o nieograniczonym budżecie reklamowym. Mówiąc w skrócie – retargeting skłoni klienta do myślenia, że jesteśmy firmą sukcesu, której warto zaufać.

Czym Pańska firma wyróżnia się od konkurencji?

Jesteśmy bardzo blisko naszych klientów, pomagamy im z konfiguracją i wdrożeniem naszego narzędzia do jego biznesu. Na specjalne życzenie możemy skonfigurować wszystko za klienta. Co więcej, nasza pomoc nie zamyka się na samym retargetingu. Służyliśmy naszą wiedzą w utworzeniu kampanii reklamowej, doborze zdjęć do reklam, stworzeniu strategii. Co najważniejsze, Frool nie jest rozwijany na podstawie naszych przewidywań, tylko na podstawie aktualnych potrzeb naszych klientów odnośnie do retargetingu.

A kto stanowi grupę docelową Frool Ltd?

Naszą grupą docelową są osoby sprzedające towary i usługi w internecie, które uważają, że ich sprzedaż mogłaby być większa. Frool będzie bardzo przydatny każdemu, kto promuje produkty informacyjne w sieci i chciałby zwiększyć sprzedaż lub przyspieszyć budowę listy adresowej.

Zmieniając wątek – jakimi wartościami kieruje się Pan w biznesie?

Zaufanie i szczerość to wartości, którymi kierowałem się od zawsze. Bez nich nie da się zbudować chyba żadnego biznesu.

Co uznaje Pan za swój największy sukces w dotychczasowej działalności?

Choć kilka ich było, to uważam, że największe sukcesy są jeszcze przede mną. Chęć osiągania coraz większych sukcesów pcha mnie do przodu.

A za największą porażkę?

Brak dokładnego planowania oraz brak skrupulatności doprowadziły kiedyś do tego, że z mojej winy doszło do zerwania umowy z dużą międzynarodową firmą. Początkowo byłem bardzo zły z tego powodu, jednak z perspektywy czasu uważam, że nic lepszego w tamtej chwili nie mogło mnie spotkać. Pozwoliło mi to pomyśleć nad sobą i nad sposobem prowadzenia biznesu, a także skorygować własne braki. Porażka ta trochę kosztowała, jednak – jak to się mówi – za naukę się płaci.

Jakie ma Pan najbliższe plany biznesowe?

Uruchomienie wersji 2.0 a następnie pozyskanie partnerów za granicą i rozpoczęcie sprzedaży naszego narzędzia poza granicami kraju.

Na zakończenie jeszcze jedno pytanie: jakie są 3 najważniejsze porady, jakich mógłby Pan udzielić początkującym przedsiębiorcom?

Osoba, która chce prowadzić firmę, powinna zmienić trochę sposób myślenia. Biznes to „gra zespołowa”. Samemu najczęściej nic się nie osiągnie.

Pierwsza rada – ufaj innym ludziom i zlecaj różnego rodzaju zadania pracownikom lub na zewnątrz firmy. Podstawowym błędem, jaki robi początkujący przedsiębiorca, jest wiara, że tylko on jest w stanie wszystko zrobić dobrze. Tym samym wraz z rozwojem firmy człowiek wpada w błędne koło, w którym musi co raz więcej pracować dla firmy, a nie nad firmą, i kompletnego braku czasu.

Druga rada – kupuj wiedzę i rozwiązania. Drugim, według mnie, popełnianym błędem, jest to, że wszystkiego staramy się dowiedzieć darmowymi środkami i kanałami. Często przez to tracimy czas, który moglibyśmy przeznaczyć np. na rozwój firmy.

Trzecia rada – ucz się. Stały rozwój osobisty i biznesowy jest wpisany w zawód przedsiębiorcy. Jeśli nie chcesz się rozwijać, to nie zaczynaj biznesu.

Chcesz więcej takich inspirujących treści?

Zapisz się na "prawdopodobnie najlepszy" (zdaniem Czytelników)
newsletter biznesowy w Polsce!

Redakcja

Autor: Redakcja

Maciej Bielak - Coraz Lepszy Redaktor. Z wykształcenia jest historykiem i politologiem, a z zamiłowania dziennikarzem. Jego największym hobby jest muzyka jazzowa. Poza tym jest miłośnikiem reportażu i literatury rosyjskiej. Na portalu CorazLepszaFirma.pl pisze artykuły i przeprowadza wywiady.

29 maja 2015     Wywiady