Czy warto mieć biuro w centrum miasta?

Każdy przedsiębiorca musi znaleźć siedzibę dla swojej firmy. Jeśli przedsiębiorca decyduje się na wynajęcie biura, jednym z częstych pomysłów na lokalizację biura firmy jest centrum miasta. Czy zawsze warto mieć biuro w centrum miasta? Jakie są zalety i wady takiej lokalizacji? O tym przeczytasz w dzisiejszym artykule.

Czy warto mieć biuro w centrum miasta?

Dlaczego biuro w centrum miasta to dobry pomysł?

Posiadanie biura w centrum miasta ma kilka zasadniczych zalet. Pierwszą z nich jest łatwość dojazdu. Do centrum każdego miasta dojeżdżają wszystkie środki komunikacji miejskiej. Jest to szczególnie istotne dla osób, które są w firmie prawie każdego dnia, czyli dla Ciebie i Twoich pracowników. Ma to jednak znaczenie także dla klientów czy kontrahentów, którzy będą przyjeżdżać do biura. Z reguły łatwiej jest bowiem dojechać do firmy znajdującej się w centrum miasta niż do firmy, której biuro znajduje się w dalszych dzielnicach.

Posiadanie biura w centrum miasta oznacza też lepszą infrastrukturę. W centrum miasta na wyciągnięcie ręki są sklepy, restauracje, banki czy poczta. Kiedy powstaje potrzeba nagłego skorzystania z usług takich instytucji, nieskrępowany dostęp do tych miejsc staje się sporym atutem.

Wśród zalet firm mających siedzibę w centrum miasta wymienia się także dużą liczbę osób przewijających się przez centrum miasta. Duża ilość osób przechodzących koło firmy czasami może wpłynąć na wzrost liczby klientów. Nie musi być to jednak reguła, zwłaszcza jeśli firma ma biuro w innym miejscu, a właściwą działalność prowadzi poza centrum. Siedziba w centrum miasta może przyczynić się do zwiększenia liczby klientów raczej wtedy, gdy w tym samym miejscu znajduje się miejsce, w którym firma sprzedaje swoje produkty/usługi.

Wreszcie – prestiż. Wielu ludzi uważa, że posiadanie firmy w centrum miasta powoduje wzrost pozycji firmy w oczach klientów. Rodzi się jednak pytanie, czy tak samo patrzą na to klienci i czy ten rzekomy prestiż przekłada się na realne zyski firmy.

Dlaczego biuro w centrum miasta to zły pomysł?

Posiadanie biura w centrum miasta ma też swoje ciemne strony. Pierwszą wadą biura w centrum miasta są wysokie koszty. Koszty wynajmu lokalu w centrum miasta z reguły są wyższe niż w innych częściach miasta (często są wręcz sztucznie zawyżane). Posiadanie biura w centrum miasta wiąże się zatem z koniecznością opłaty wysokiego czynszu.

Innym utrapieniem firm posiadających biura w centrum miasta jest problem z miejscami parkingowymi. W centrach miast na ogół znajdują się strefy płatnego parkowania, ale znalezienie miejsca w tych strefach często graniczy z cudem. Strata czasu na szukanie miejsca parkingowego może doprowadzić do szewskiej pasji zarówno Ciebie, jak i Twoich pracowników oraz klientów lub kontrahentów, którzy przyjeżdżają do Twojej firmy. Rozwiązaniem może być wynajęcie miejsca na parkingu wewnętrznym, ale to z kolei jeszcze bardziej podwyższa koszty utrzymania biura.

Kolejną wadą biur znajdujących się w takiej lokalizacji sąkorki w centrum miasta. Wprawdzie do centrum miasta z reguły jest dość łatwo dojechać, ale środek miasta zwykle jest zatłoczony i zakorkowany, co znacznie wydłuża czas dojazdu do firmy. Dojazd do biura takiej firmy w godzinach szczytu może być istną drogą przez mękę.

Do tego dochodzą również wady związane ze specyfiką ruchliwych miejsc. W centrum miast panuje duży ruch, gwar i hałas, więc praca w takich miejscach nie dla każdego jest komfortowa. Nie jest to może aż tak duża wada jak te, które wymieniliśmy wcześniej, niemniej warto brać ją pod uwagę.

Kiedy warto otwierać biuro w centrum miasta?

Lokalizacja siedziby firmy w centrum miasta nie zawsze musi być zatem najlepszym rozwiązaniem. Nie znaczy to jednak, że w ogóle nie warto otwierać biura w centrum miasta. Kiedy warto zdecydować się na taki krok?

  • Jeśli uważasz, że klienci i kontrahenci będą często odwiedzać firmę. W takiej sytuacji posiadanie siedziby w środku miasta może uzasadniać koszty, które trzeba ponieść w związku z taką lokalizacją biura.
  • Gdy w najbliższej okolicy są dostępne miejsca parkingowe. Jak już wspomnieliśmy, brak miejsc parkingowych w pobliżu biura firmy jest sporym utrudnieniem dla Ciebie oraz Twoich pracowników, klientów i kontrahentów.
  • Jeśli Cię na to stać. Jeżeli mimo wszystkich zalet koszty wynajmu biura w centrum miasta przewyższają Twoje możliwości, to nie ma co żyć ponad stan. W takiej sytuacji lepiej jest poszukać innego lokum dla swojego biznesu.

Posiadanie biura w centrum miasta może zatem przynieść firmie realne korzyści, ale wiąże się też ze sporym ryzykiem. Dlatego gdy będziesz zastanawiał się nad wyborem siedziby dla swojego biznesu, przeanalizuj wszystkie „za” i „przeciw” związane z posiadaniem biura w centrum miasta. Mamy nadzieję, że ten artykuł Ci w tym pomoże.

Polecana literatura:

Jankowski M., Pułapki small biznesu, Gliwice 2011.
Biura – w samym centrum miasta a może na jego obrzeżach? [on-line], artykuł internetowy dostępny pod adresem http://onbp.pl/artykuly_strona/biura__w_samym_centrum_miasta_a_moze_na_jego_obrzezach [dostęp dn. 26.01.2015 r.].

Chcesz więcej takich inspirujących treści?

Zapisz się na "prawdopodobnie najlepszy" (zdaniem Czytelników)
newsletter biznesowy w Polsce!

Redakcja

Autor: Redakcja

Maciej Bielak - Coraz Lepszy Redaktor. Z wykształcenia jest historykiem i politologiem, a z zamiłowania dziennikarzem. Jego największym hobby jest muzyka jazzowa. Poza tym jest miłośnikiem reportażu i literatury rosyjskiej. Na portalu CorazLepszaFirma.pl pisze artykuły i przeprowadza wywiady.

18 lutego 2015     Logistyka i kwestie techniczne