Dlaczego przywódca musi umieć słuchać?

John C. Maxwell uważa, że dobry przedsiębiorca powinien umieć dobrze słuchać. Według amerykańskiego autora dobrzy słuchacze są bowiem lepszymi przywódcami. Dlaczego? O tym przeczytasz w dzisiejszym artykule.

Dlaczego przywódca musi umieć słuchać?

Jeśli nie będziesz słuchał ludzi, nigdy ich nie zrozumiesz

Podstawowa zaleta umiejętności dobrego słuchania polega na tym, że jeśli słucha się ludzi, łatwiej jest ich zrozumieć. Co to ma wspólnego z biznesem? Otóż jeśli chcesz dobrze zarządzać ludźmi, musisz ich zrozumieć, co jest możliwe tylko wtedy, jeśli uważnie ich słuchasz.

Pamiętaj też, że jeśli chcesz być przywódcą z prawdziwego zdarzenia, musisz nawiązywać z ludźmi dobre relacje. A ludzie nigdy nie nawiążą ze sobą dobrych relacji, jeśli się nie zrozumieją. Słuchanie pomaga zatem nie tylko skutecznie zarządzać z ludźmi, ale też nawiązać z nimi pozytywne relacje.

Słuchanie to dobry sposób na naukę

W artykule na temat uczenia się na własnych błędach wspominaliśmy, że dobry przywódca powinien słuchać krytycznych opinii o sobie, ponieważ dzięki temu może dowiedzieć się o rzeczach, o których nie miał pojęcia, np. o wadliwych procesach zachodzących w firmie. To druga zaleta uważnego słuchania. Jeśli nie będziesz uważnie słuchał swojego otoczenia, to sam ograniczysz sobie dostęp do bezcennych informacji, które pomogą Ci lepiej prowadzić firmę.

Uważne słuchanie ludzi, z którymi współpracujesz, jest też cennym źródłem informacji o nich samych. Pamiętaj, że każdy człowiek jest inny – jedni wolą pracować w zespole, inni w samotności; jedni wolą pracować w dzień, inni w nocy; jedni są najwydajniejsi przed południem, inni po południu itp. Piszemy o tym po to, żeby pokazać Ci, że dzięki uważanemu słuchaniu będziesz mógł lepiej poznać swoich pracowników i dopasować pracę do ich osobowości, charakterów, predyspozycji itp.

Wreszcie – umiejętność słuchania pomoże Ci dowiedzieć się więcej na temat Twoich klientów. Klienci nie zawsze wyrażają swoje potrzeby wprost, ale dość często robią to pośrednio, np. zadając pytania o produkt lub usługę. Wsłuchiwanie się w głos klientów pozwoli Ci lepiej dopasować produkty lub usługi Twojej firmy do ich potrzeb.

Słuchaj szeptów, a nie będziesz musiał znosić krzyków

Ta cytowana przez Maxwella stara mądrość amerykańskiego plemienia Czirokezów ma wielki sens. Absolutnie nie oznacza to jednak, że przywódca biznesowy powinien koncentrować się na słuchaniu plotek. W przełożeniu na realia biznesowe porzekadło Czirokezów oznacza bowiem, że uważne słuchanie pozwala w porę rozwiązać problemy w firmie. Przed chwilą wspomnieliśmy o tym, że dzięki uważnemu słuchaniu można wychwycić informacje o wadliwych procesach w firmie. Jednak umiejętność słuchania i wykorzystania w praktyce posiadanych informacji pomaga też rozwiązać problem zanim rozrośnie się on do monstrualnych rozmiarów. Jeśli w porę usłyszysz, że w firmie może dziać się coś niedobrego, będziesz mógł w porę zareagować. Często szybka reakcja na kryzys pozwala uchronić firmę przed dużymi kłopotami.

Słuchanie buduje zaufanie

Wracamy do kwestii budowania relacji między ludźmi. Uważamy bowiem, że biznes ma sens tylko wtedy, jeśli ludzie sobie wzajemnie ufają, bo na braku zaufania nie da się zbudować trwałych relacji biznesowych. A zdecydowanie łatwiej jest zaufać drugiemu człowiekowi, jeśli uważnie słucha się tego, co mówi druga osoba. Jak zauważa Maxwell, jeśli ludzie mają pewność, że ich słuchasz, to stajesz się w ich oczach osobą godną zaufania. Dotyczy to zarówno Twoich pracowników, jak też kontrahentów, klientów oraz Twoich bliskich.

W tym miejscu warto dodać, że jeśli chcesz wytworzyć w firmie atmosferę zaufania, musisz być otwarty na przyjmowanie krytycznych opinii na swój temat. Problem wielu przedsiębiorców polega na tym, że chętnie krytykują oni innych, ale nie przyjmują negatywnych głosów na temat swoich działań czy własnej postawy. Szczerość musi jednak działać w dwie strony. Jednostronna szczerość może spowodować, że zgromadzisz wokół siebie co najwyżej klakierów i wazeliniarzy, co oczywiście nie ma nic wspólnego z budowaniem zaufania.

Słuchanie udoskonali Twoją firmę

Powyższe zdanie mogłoby być podsumowaniem całego artykułu. Wszystkie zalety uważnego słuchania sprawiają bowiem, że dzięki niemu Twoja firma stanie się lepsza. Za potwierdzenie tej tezy może służyć kolejna myśl, którą przytacza Maxwell. Jej autorem jest Lee Iacocca, były prezes Chryslera, który stwierdził, że „umiejętność słuchania może decydować o różnicy między przeciętną a znakomitą organizacją”.

Czy umiesz słuchać ludzi?

Chyba każdy człowiek uważa, że doskonale umie słuchać tego, co się do niego mówi. Czy tak jest naprawdę? Niestety, chyba nie. Świadczą o tym statystyki przytaczane przez Maxwella. Wynika z nich, że:

  • człowiek słyszy połowę z tego, co się do niego mówi;
  • człowiek interpretuje połowę z tego, co słyszy;
  • człowiek rozumie połowę z tego, co interpretuje;
  • człowiek pamięta połowę z tego, co zrozumie.

A jak wspomniane statystyki przekładają się na praktykę dnia codziennego? Przy założeniu, że przeciętny dzień pracy trwa osiem godzin, okazuje się, że:

  • na słuchaniu spędzamy cztery godziny;
  • słyszymy połowę z tego, co się do nas mówi w ciągu tych czterech godzin;
  • interpretujemy adresowane do nas słowa tylko przez godzinę;
  • rozumiemy tylko pół godziny z tego, co się do nas mówi w ciągu dnia;
  • pamiętamy najwyżej 15 minut z tego, co się do nas mówi przez cały dzień.

Zastanów się zatem, w jakim stopniu jesteś w stanie słuchać ludzi, z którymi współpracujesz, oraz czy umiesz słyszeć to, co jest najważniejsze.

Jak widzisz, słuchanie jest bardzo cenną umiejętnością w biznesie. Mamy nadzieję, że przekonaliśmy Cię, że prawdziwy przywódca powinien umieć słuchać, co się do niego mówi. Dlatego jeśli chcesz zostać liderem z prawdziwego zdarzenia i zbudować znakomitą organizację, to zawsze uważnie słuchaj ludzi wokół Ciebie.

Polecana literatura:

Maxwell J., Przywództwo: złote zasady, Warszawa 2010.

Chcesz więcej takich inspirujących treści?

Zapisz się na "prawdopodobnie najlepszy" (zdaniem Czytelników)
newsletter biznesowy w Polsce!

Redakcja

Autor: Redakcja

Maciej Bielak - Coraz Lepszy Redaktor. Z wykształcenia jest historykiem i politologiem, a z zamiłowania dziennikarzem. Jego największym hobby jest muzyka jazzowa. Poza tym jest miłośnikiem reportażu i literatury rosyjskiej. Na portalu CorazLepszaFirma.pl pisze artykuły i przeprowadza wywiady.

22 czerwca 2016     Przywództwo i kierowanie