Dropshipping. Co to jest i jak go stosować?

Wśród sprzedawców internetowych coraz większą popularność zdobywa dropshipping. Co kryje się pod tym terminem? Czym jest dropshipping? Jakie są jego zalety i wady? Jak prowadzić dropshipping? O tym wszystkim przeczytasz w dzisiejszym artykule.

Dropshipping. Co to jest i jak go stosować?

Co to jest dropshipping?

Najprościej mówiąc, dropshipping to taki rodzaj sprzedaży internetowej, w którym sklep przyjmuje zamówienia i sprzedaje produkty, ale to dostawca realizuje te zamówienia (magazynuje produkty i wysyła je do klienta). W dropshippingu sprzedawca jest więc kimś w rodzaju pośrednika między hurtownią (lub producentem czy dystrybutorem) a klientem. Dzięki temu sprzedawca nie musi przejmować się logistyczną obsługą zamówienia, a hurtownicy, producenci i dystrybutorzy nie muszą zajmować się docieraniem do klientów sprzedawcy. Proces sprzedaży w dropshippingu przebiega następująco:

  1. Klient składa zamówienie w sklepie;
  2. Sprzedawca pyta o dostępność produktu w hurtowni (albo u producenta, dystrybutora itp.);
  3. Hurtownia informuje sprzedawcę o tym, czy dany towar jest dostępny;
  4. Jeśli produkt jest dostępny, sprzedawca przyjmuje zamówienie od klienta, a hurtownia rezerwuje określoną ilość produktów;
  5. Sprzedawca przyjmuje płatność od klienta;
  6. Po otrzymaniu płatności sprzedawca wysyła hurtowni należność za produkt pomniejszoną o wysokość marży;
  7. Hurtownia wysyła towar do klienta.

Co ważne, wszystkie te czynności powinny być maksymalnie zautomatyzowane.

Zalety dropshippingu

Z punktu widzenia sprzedawcy prowadzenie sklepu w modelu dropshippingowym ma dużo zalet. Najważniejszą z nich jest chyba brak obowiązku logistycznej obsługi zamówienia. W dropshippingu logistyka leży po stronie hurtowni/producenta/dystrybutora, więc sprzedawca nie musi magazynować produktów, pakować przesyłek, wysyłać zamówienia itp. Jego rola w transakcji ogranicza się do przyjęcia zamówienia od klienta, przyjęcia od niego płatności i przesłania odpowiedniej kwoty do hurtowni.

Kolejną zaletą dropshippingu jest oszczędność czasu. Sprzedawca nie musi zajmować się także rozliczaniem transakcji, wystawianiem faktur i paragonów, zamawianiem produktów itp. Dzięki temu sprzedawca może skupić się na tym, co jest najważniejsze z jego punktu widzenia, czyli promocji, marketingu i docieraniu do klienta.

Ponadto dropshipping przynosi sprzedawcom oszczędności ekonomiczne, ponieważ nie musi inwestować w magazyny, pomieszczenia biurowe, może wykonywać swoją pracę w domu itp. Jest to szczególnie istotne w przypadku początkujących przedsiębiorców, bo dzięki temu nie mogą ponosić aż tylu wydatków już na starcie działalności. W dropshippingu nie musisz też zamrażać kapitału, bo w tym modelu nie ma ryzyka, że oferowane przez Ciebie produkty będą miesiącami zalegać na półkach w magazynie.

Dropshipping pozwala również na wzrost konkurencyjności sklepu. Stosując ten model sprzedaży można bowiem pozwolić sobie na sprzedaż produktów, które w innych okolicznościach mogłyby się nie znaleźć w ofercie ze względu na duże koszty magazynowania, niewielką popularność wśród klientów itp.

Wady dropshippingu

Dropshipping, podobnie jak każdy inny rodzaj działalności, ma także swoje wady. Jedną z największych jest uzależnienie od dostawcy produktu. Jako pośredni masz niewielki wpływ na pracę dostawcy produktów, które sprzedajesz, a przez to niewielki wpływ na takie elementy transakcji jak jakość produktów, czas realizacji zamówienia itp. Jednocześnie musisz mieć świadomość, że to Ty odpowiadasz przed klientem za przebieg transakcji i jej końcowy efekt. W pewnym sensie przedsiębiorca stosujący dropshipping odpowiada więc za błędy dostawcy.

Ponadto dropshipping może powodować problemy logistyczne. Wcześniej wspomnieliśmy, że jedną z zalet dropshippingu jest brak obowiązku logistycznej obsługi zamówienia przez sprzedawcę, ale taka sytuacja ma także swoje słabe strony. Zamieszanie powstaje np. przy reklamacji czy zwrocie, bo klienci nie zawsze wiedzą, gdzie mają odesłać towar. Dropshipping praktycznie uniemożliwia też możliwość odbioru osobistego produktu w siedzibie firmy.

Do wad dropshippingu można też zaliczyć duży koszt dostępu do oferty dostawcy. Nie każda hurtownia, producent lub dystrybutor chętnie udostępnia swoją ofertę sklepom działającym w modelu dropshippingowym. Niektóre hurtownie każą sobie za to słono płacić.

Mirosław Smużniak w Biblii e-biznesu zwraca też uwagę na trudności w pozycjonowaniu sklepu dropshippingowego. Cały problem polega na tym, że producenci często przesyłają gotowe opisy produktów, które sprzedawca zamieszcza na swojej stronie internetowej. Sęk w tym, że strony, które powielają treści, są niżej klasyfikowane przez Google.

Jak prowadzić dropshipping?

Jeśli chcesz zastosować dropshipping w swoim biznesie, musisz wiedzieć, jak to robić. W jaki sposób budować sklep dropshippingowy od podstaw? Oto model, który prezentuje wspomniany przed chwilą Mirosław Smużniak:

  1. Zbadaj rynek. W pierwszej kolejności zbadaj, czy w Twojej branży istnieją na rynku sklepy stosujące dropshipping. Jeśli tak, to postaraj się, żeby Twoja oferta była korzystniejsza od konkurencji.
  2. Dokładnie przeanalizuj i podpisz umowę handlową z dostawcą. Zadbaj o to, żeby umowa precyzowała najbardziej problematyczne aspekty dropshippingu, takie jak zasady zwrotów czy reklamacji, rozliczenia na linii sprzedawca-dostawca itp.
  3. Wybierz platformę sprzedażową. Smużniak zwraca uwagę na to, że platformy sprzedażowe oferowane przez dostawców, z którymi współpracujesz, często mają niewielką funkcjonalność, więc przed wyborem platformy sprzedażowej dokładnie przeanalizuj jej funkcje.
  4. Stwórz ofertę sprzedażową. Tak jak wspomnieliśmy, kopiowanie oferty sprzedawcy nie wpływa dobrze na pozycjonowanie sklepu, więc postaraj się ją umiejętnie zmodyfikować.
  5. Rozwijaj sklep, czyli walcz o klientów, poszerzaj swoją ofertę, promuj swój biznes itp.
  6. Testuj każdy etap wdrożeniowy.

Dropshipping może zatem przynieść sprzedawcy znaczące korzyści, ale wiąże się też z pewnymi trudnościami. Czy ta forma sprzedaży może się sprawdzić w Twoim biznesie? Na to pytanie musisz już odpowiedzieć sobie sam. Mamy jednak nadzieję, że informacje z tego artykułu pomogą Ci znaleźć odpowiedź.

Polecana literatura:

Smużniak M., Dropshipping w: Biblia e-biznesu, red. Dutko M., Gliwice 2013.
Brdak K., Marketing sklepu internetowego w modelu dropshipping [on-line], artykuł internetowy dostępny pod adresem: http://sprawnymarketing.pl/dropshipping/ [dostęp dn. 25.09.2015 r.].

Chcesz więcej takich inspirujących treści?

Zapisz się na "prawdopodobnie najlepszy" (zdaniem Czytelników)
newsletter biznesowy w Polsce!

Redakcja

Autor: Redakcja

Maciej Bielak - Coraz Lepszy Redaktor. Z wykształcenia jest historykiem i politologiem, a z zamiłowania dziennikarzem. Jego największym hobby jest muzyka jazzowa. Poza tym jest miłośnikiem reportażu i literatury rosyjskiej. Na portalu CorazLepszaFirma.pl pisze artykuły i przeprowadza wywiady.

4 kwietnia 2016     Logistyka i kwestie techniczne