Jak budować bazę adresową? Część 1

Trudno wyobrazić sobie współczesny marketing bez budowania bazy adresowej. Dlaczego warto to robić? Jakie dane warto gromadzić w bazach? Jakie są podstawowe strategie budowania bazy adresowej? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w tym artykule.

Jak budować bazę adresową? Część 1

Dlaczego warto budować bazę adresowej?

Zbudowanie porządnej bazy adresowej i rozsądne zarządzanie nią, przynosi przedsiębiorcom korzyści, które trudno przecenić. Oto najważniejsze z nich:

  1. Baza adresowa ułatwia budowanie relacji z klientami. Jest niezbędna, jeśli chcesz prowadzić np. prowadzić e-mailing czy utrzymywać regularne kontakty ze swoimi klientami.
  2. Jest to niezastąpione źródło informacji o Twoich klientach. Przydaje się to szczególnie do tworzenia profili klientów, dzięki czemu możesz personalizować swoje komunikaty marketingowe.
  3. Bada adresowa pozwala zwiększyć ruch na stronie Twojej firmy. Jednym ze sposobów na zdobycie adresu e-mail od klientów jest podanie im prezentu (np. darmowego e-booka) w zamian za subskrypcję. Dzięki temu zwiększa się szansa na to, że klient wróci na Twoją stronę.
  4. Możesz zarabiać na liście adresowej.

Oczywiście wszystkie te korzyści mogą (a nawet powinny) przełożyć się na wzrost sprzedaży, który jest jednym z najważniejszych celów każdej firmy.

Jakie dane gromadzić w bazach adresowych?

Najbardziej oczywistym elementem każdej bazy danych jest adres e-mail klienta. Ciężko jednak prowadzić e-marketing wyłącznie w oparciu o adres e-mail, więc w bazach adresowych gromadzi się inne informacje o klientach. Mogą być to m.in.:

  • imię,
  • nazwisko,
  • numer telefonu,
  • miejsce zamieszkania,
  • wiek,
  • płeć,
  • stan cywilny,
  • stopień zamożności itp.

Powyżej przedstawiliśmy najbardziej podstawowe rodzaje informacji o klientach, jakie można gromadzić w bazie. W tym miejscu warto jednak wspomnieć, że powinieneś w niej gromadzić tylko te informacje, które są w danej sytuacji niezbędne. Jak słusznie zauważa Paweł Krzyworączka, ludzie niezbyt chętnie dzielą się swoimi danymi, więc nakazywanie im podawania zbyt wielu danych o sobie może tylko zniechęcić klientów do Twojego sklepu. Klienci niechętnie podają tak podstawowe informacje o sobie jak imię czy nazwisko, nie mówiąc już o numerze telefonu (być może jest to spowodowane niechęcią do natrętnych telemarketerów próbujących „wcisnąć” nam produkt, którego nie potrzebujemy) czy wieku (zwłaszcza w przypadku kobiet). Jeśli więc jakieś dane nie są Ci do niczego potrzebne – po prostu nie proś klientów o ich podawanie.

Modele budowy bazy adresowej

Krzyworączka wymienia trzy podstawowe modele budowy bazy adresów e-mail. W tym miejscu krótko scharakteryzujemy każdy z nich.

Model opt-out

Ten model sprowadza się do bazy adresów e-mailowych bez zgody i wiedzy właścicieli. Klienci mają jedynie możliwość wypisania się z tej listy. Od razu zaznaczamy jednak, że budowanie bazy adresowej metodą faktów dokonanych jest w Polsce zakazane prawnie.

Model single opt-in

Taka metoda jest całkowitym przeciwieństwem modelu opt-out. Polega ona na tym, że klienci dobrowolnie udostępniają Ci swój adres e-mail (np. zapisując się na newsletter, czy chcąc otrzymać darmowego e-booka). Ten model jest dozwolony prawnie i uczciwy, ale jak zauważa Krzyworączka, ma także jedną wadę. Jeśli bowiem znajdzie się osoba, której adres znajdzie się w bazie przypadkiem (np. ktoś dla żartu poda nieswój adres e-mail albo internauta wpisujący adres popełni głupi błąd),wówczas osoba, której adres znajdzie się w Twojej bazie, może oskarżyć Cię o spam. Problem ten eliminuje trzeci model budowy bazy adresowej, czyli...

Model double opt-in

Metoda ta różni się od modelu single opt-in tym, że użytkownik nie tylko sam podaje swoje dane, ale chwilę później otrzymuje na podany adres wiadomość o zapisaniu się na listę z prośbą o potwierdzenie. Jest to najbardziej uczciwy ze wszystkich trzech modeli, a ponadto eliminuje ryzyko zapisania się do bazy adresowej niepożądanych osób – jeśli ktoś dwa razy potwierdzi np. chęć zapisania się na newsletter, to nie ma mowy o przypadku.

Jeśli dotychczas nie byłeś przekonany do tego, że budowa bazy adresowej jest pomocna w niemal każdym biznesie – mamy nadzieję, że ten artykuł pomógł rozwiać Twoje wątpliwości. A w jednym z kolejnych tekstów przedstawimy Ci szczegółowe metody budowania bazy adresów e-mail.

Polecana literatura:

Krzyworączka P., E-mail marketing w: Biblia e-biznesu, red. Dutko M., Gliwice 2013.

Chcesz więcej takich inspirujących treści?

Zapisz się na "prawdopodobnie najlepszy" (zdaniem Czytelników)
newsletter biznesowy w Polsce!

Redakcja

Autor: Redakcja

Maciej Bielak - Coraz Lepszy Redaktor. Z wykształcenia jest historykiem i politologiem, a z zamiłowania dziennikarzem. Jego największym hobby jest muzyka jazzowa. Poza tym jest miłośnikiem reportażu i literatury rosyjskiej. Na portalu CorazLepszaFirma.pl pisze artykuły i przeprowadza wywiady.

22 lutego 2016     Marketing