Jak stworzyć skuteczną ofertę sprzedażową? Cz. 2: Wygląd oferty

W jednym z poprzednich artykułów pisaliśmy o tym, w jaki sposób tworzyć treść oferty sprzedażowej. Dzisiaj kontynuujemy temat ofert handlowych. W tym artykule przeczytasz, jak sformatować ofertę w taki sposób, żeby jej wygląd skutecznie zachęcał klientów do zapoznania się z treścią.

Jak stworzyć skuteczną ofertę sprzedażową? Cz. 2: Wygląd oferty

Formatowanie zewnętrzne oferty

Pierwszym elementem formatowania oferty sprzedażowej jest formatowanie zewnętrzne. Pod tym pojęciem rozumiemy graficzne opracowanie oferty. Dlaczego warto o to zadbać?

  • Dobrze sformatowana oferta zapewnia lepsze pierwsze wrażenie. Pod tym względem jest mniej więcej tak, jak z ludzkim ubiorem – większość z nas słyszała, że „nie szata zdobi człowieka”, ale mimo to wielu ludzi zraża się do ludzi ubranych niechlujnie. Z ofertą handlową jest podobnie – oferta chaotyczna pod względem graficznym może odstraszać potencjalnych klientów.
  • Odróżnia to zawodowców od amatorów. Przygotowanie atrakcyjnej wizualnie oferty dobrze świadczy o profesjonalizmie sprzedawcy.
  • Odpowiednio sformatowana oferta jest bardziej czytelna dla odbiorcy. Jeśli układ graficzny oferty sprzyja lekturze tekstu, zwiększają się szanse na to, że czytelnik przyswoi więcej informacji i lepiej zapamięta produkt.

Wynika stąd wniosek, że warto zadbać o wizualną stronę oferty sprzedażowej, bo przygotowywanie ofert kiepskich wizualnie jest błędem marketingowym. Co można zrobić, żeby wzbogacić wizualnie ofertę handlową? Najogólniej mówiąc: zaprezentować ofertę spójną graficznie. W przypadku sklepów internetowych może być to layout całego serwisu, czyli profesjonalny projekt graficzny strony WWW. Można go wykonać samemu (wymaga to jednak umiejętności programistycznych i wyczucia graficznego) lub zlecić jego opracowanie innym osobom czy zewnętrznym firmom (to rozwiązanie z kolei jest nieco droższe). Natomiast w przypadku ofert stacjonarnych warto np. zadbać o atrakcyjny wizualnie katalog.Niezależnie od tego, czy będziesz Tworzył ofertę stacjonarną, czy internetową, musi być ona zgodna z tzw. corporate identity, czyli z identyfikacją wizualną firmy. Dlatego zadbaj w niej o takie elementy jak:

  • spójność kolorów użytych w ofercie z kolorystyką firmy,
  • używanie czcionki charakterystycznej dla firmy,
  • prawidłowe umieszczenie logo lub logotypu.

Informacje na temat prawidłowego używania czcionek, kolorystyki czy logotypu firmy na ogół znajdują w tzw. księdze znaku, którą warto posiadać. Identyfikacji wizualnej firmy poświęcimy jednak w przyszłości osobny artykuł, dlatego w tym miejscu jedynie sygnalizujemy to zagadnienie.

Formatowanie wewnętrzne oferty

Nie wystarczy, że oferta jest dobrze sformatowana zewnętrznie. Bardzo ważne jest także formatowanie wewnętrzne, czyli formatowanie tekstu w ofercie (inaczej mówiąc – typografia oferty). Sprzedawcy często nie zdają sobie sprawy z tego, jak wielkie znaczenie ma odpowiednie formatowanie wewnętrzne oferty i popełniają sporo błędów, które negatywnie wpływają na sprzedaż produktu. Dlatego bardzo ważne jest, żebyś przy tworzeniu oferty sprzedażowej pamiętał, aby:

  1. Stosować prosty układ tekstu. Najprzyjemniejszy dla oka jest prosty układ tekstu, czyli wyrównanie do lewego marginesu albo justowanie. Nie warto natomiast stosować układu osiowego, który jest trudny w odbiorze.
  2. Używać ograniczonej ilości krojów pisma. Widziałeś książki lub artykuły, które byłyby wydrukowane wieloma krojami pisma? Albo stronę internetową, na której występowałoby obok siebie kilka rodzajów czcionek? Taka sama zasada występuje w przypadku oferty sprzedażowej. Nadmiar czcionek może świadczyć o braku wyczucia estetycznego u autora.
  3. Nie przesadzać z ilością kolorów czcionek. Oferta, która aż mieni się od różnokolorowych czcionek, nie dość że utrudnia odbiór tekstu, to w dodatku na kilometr trąci tandetą i amatorszczyzną. Nie twierdzimy, że oferta musi być czarno-biała, ale kolory czcionek warto ograniczyć do 2-3 podstawowych barw.
  4. Uważać z wyróżnieniami. Bardzo podobna uwaga, co w przypadku koloru czcionek. Wyróżnienia (np. podkreślenia, pogrubienia, kursywa czy podświetlanie tekstu) mają sens wtedy, gdy akcentują najważniejsze treści. Ale i w tym wypadku trzeba znać umiar – jeżeli podkreślane jest co drugie zdanie, czytelnik może mieć mętlik w głowie i stracić to, co najważniejsze, a nie o to przecież chodzi.
  5. Nie przesadzać z ilością wykrzykników. W środowisku internautów człowiek, który nadużywa wykrzykników, traktowany jest jako osoba niespokojna lub niezrównoważona.
  6. Nie używać za często wielkich liter. Jedna z zasad netykiety brzmi: „Nie podnoś na mnie czcionki”. Pisanie długich fraz wielkimi literami odbierane jest tak, jakby autor tych słów krzyczał na swoich odbiorców. Chciałbyś kupować coś od sprzedawcy, który na Ciebie krzyczy?

Zdjęcia w ofertach sprzedażowych

Ostatnim elementem formatowania oferty są zdjęcia. Dziś ilustracje stały się niezbędnym elementem oferty sprzedażowej, ponieważ dobre zdjęcia znacznie pomagają wyeksponować zalety produktu. Często zapomina się jednak, że zdjęcie dobre pod względem marketingowym musi spełniać kilka istotnych cech. Oto najważniejsze zasady doboru zdjęć do oferty sprzedażowej, które przytaczamy za Maciejem Dutko i Sławomirem Pankiem:

  • Fotografia ma być profesjonalna. Nie możesz umieścić w ofercie zdjęcia nieostrego czy źle skadrowanego, bo w ten sposób tylko zniechęcisz odbiorcę do zapoznania się z ofertą.
  • Zdjęcia muszą być zgodne z rzeczywistym stanem przedmiotu. Umieszczanie w ofercie zdjęcia niezgodnego z rzeczywistością jest po pierwsze bezprawne (zalicza się do czynów nieuczciwej konkurencji), a po drugie idiotyczne (jaką korzyść można odnieść z tego, że klient otrzyma produkt wyglądający inaczej niż na zdjęciach w ofercie lub produkt w innym stanie, niż przedstawiały to fotografie?).
  • Fotografia powinna maksymalnie dokładnie przedstawiać produkt. Dzięki zdjęciom klient powinien poznać jak najwięcej ważnych z jego perspektywy cech przedmiotu, który reklamujesz w ofercie.
  • Staraj się zamieszczać zdjęcia „z pomysłem”. Takim dobrym pomysłem jest np. zamieszczenie zdjęć pokazujących, ile książek zmieści się w plecaku albo ile kanapek zmieści się w przegródce na drugie śniadanie.
  • Unikaj „pomysłów z kosmosu”, takich jak np. zdjęcie sztucznych futer przy nagrobkach czy odzieży wiszącej na żyrandolach.
  • Stosuj fotografie kontekstowe. Na wyobraźnię klienta działa zdjęcie produktu w użyciu (np. maszyna w polu, samochód na drodze, meble w pokoju itp.)
  • Zdjęcia mogą eksponować kontrast między produktami, np. pomiędzy produktem Twoim a podobnym produktem konkurencji albo pomiędzy obecnym produktem a starszym modelem.
  • Warto używać fotografii „przed” i „po”, co ma na celu pokazanie sposobu działania i skuteczności sprzedawanego produktu (np. zdjęcia osoby przed użyciem środka na porost włosów i po użyciu tego środka).
  • Pokazuj zdjęcia pokazujące korzyści, czyli wskazujące na efekt działania reklamowanego produktu (np. włosy bez łupieżu, piękna sylwetka, białe zęby, czyste okna itp.).

Podsumowując, dobra oprawa graficzna, odpowiednio sformatowany tekst i dobór właściwego zdjęcia to najważniejsze cechy dobrej oferty sprzedażowej. Jeżeli dodamy do tego dobrą pod względem marketingowym treść oferty, otrzymamy przepis na stworzenie naprawdę skutecznej oferty. Oczywiście wykonanie takiej oferty w praktyce nie zawsze jest proste, ale jeżeli będziesz pamiętał o poradach, które przedstawiliśmy na naszym portalu, zwiększysz swoje szanse na wykonanie takich ofert, dzięki którym sprzedaż Twoich produktów wzrośnie.

Polecana literatura:

Dutko M., Tworzenie skutecznej oferty, w: Biblia e-biznesu, red. Dutko M., Gliwice 2013.
Panek S., Zdjęcia w ofertach sprzedażowych, w: Biblia e-biznesu, red. Dutko M., Gliwice 2013.

Chcesz więcej takich inspirujących treści?

Zapisz się na "prawdopodobnie najlepszy" (zdaniem Czytelników)
newsletter biznesowy w Polsce!

Redakcja

Autor: Redakcja

Maciej Bielak - Coraz Lepszy Redaktor. Z wykształcenia jest historykiem i politologiem, a z zamiłowania dziennikarzem. Jego największym hobby jest muzyka jazzowa. Poza tym jest miłośnikiem reportażu i literatury rosyjskiej. Na portalu CorazLepszaFirma.pl pisze artykuły i przeprowadza wywiady.

8 września 2014     Marketing