Jak wcielić w życie pomysł na biznes?

W jednym z poprzednich artykułów radziliśmy, jak znaleźć pomysł na biznes. Sam pomysł jednak nie wystarczy – trzeba go jeszcze skutecznie wcielić w życie. Jak tego dokonać? O tym przeczytasz w dzisiejszym artykule. Przedstawimy w nim sprawdzone rady amerykańskiego przedsiębiorcy i eksperta biznesowego Chrisa Guillebeau.

Jak wcielić w życie pomysł na biznes?

Zdecyduj się na jeden pomysł biznesowy

Oczywiste jest, że aby wcielić w życie pomysł na biznes, najpierw trzeba w ogóle wpaść na taki pomysł. Więcej na temat odkrywania pomysłów biznesowych napisaliśmy w oddzielnym artykule na naszym portalu, dlatego w tym momencie jedynie sygnalizujemy ten problem. Jeśli natomiast masz kilka pomysłów – wybierz ten, który ma (lub może mieć) wartość rynkową i potencjał biznesowy. Jak to sprawdzić? Guillebeau podaje następujące propozycje:

  • określ, jaki problem ludzi może zostać rozwiązany dzięki Twojemu produktowi,
  • sprawdź, czy popyt na podobny produkt jest dostatecznie duży,
  • zastanów się, czy Twoja propozycja będzie lepsza od już istniejących rozwiązań,
  • przedstaw produkt odpowiednim osobom i poproś o opinię,
  • przetestuj produkt.

Trzymaj koszty na niskim poziomie

Jedną z kluczowych spraw, jakie zdecydują o tym, czy uda Ci się skutecznie wprowadzić w życie pomysł biznesowy, jest stałe utrzymywanie kosztów na niskim poziomie. Pierwszym krokiem prowadzącym do tego celu jest inwestowanie w działalność tylko takiej kwoty, jaka jest bezwzględnie konieczna, nie większej. Istnieje wiele przykładów prężnie działających firm, których właściciele na początku działalności mieli przysłowiową „złotówkę w kieszeni”. Oczywiście każdy biznes wymaga jakichś nakładów początkowych, ale jeśli od początku działalności będziesz pilnował kosztów, później łatwiej będzie Ci kontrolować finanse firmy.

Drugim krokiem prowadzącym do utrzymania niskiego poziomu kosztów jest optymalizacja kosztów na dalszym etapie działalności. Co ważne – nie chodzi tu o jednorazowe cięcie kosztów (które stosuje niestety dużo firm), tylko o przeprowadzoną w rozsądny sposób trwałą redukcję kosztów, która przyniesie Twojej firmie trwałe oszczędności.

Jak najszybciej znajdź pierwszego klienta

Żaden biznes nie wypali, jeśli nie będziesz miał klientów. Oczywiście każdy przedsiębiorca powinien starać się o to, żeby mieć jak największą liczbę stałych i wiernych klientów, ale Guillebeau zauważa, że pozyskanie tego pierwszego klienta jest bardzo ważne z jednego powodu. Otóż według amerykańskiego autora zdobycie pierwszego klienta jest jednym z najlepszych motywatorów do dalszego działania. Jeden z przedsiębiorców, z którymi współpracował Guillebeau, powiedział: „Kiedy już doszło do pierwszej transakcji, wiedziałem, że odniosłem sukces. Być może to nie było do końca racjonalne z mojej strony, ale ta pierwsza transakcja zmotywowała mnie do poważniejszego potraktowania działalności biznesowej”. Dlatego im szybciej znajdziesz pierwszego klienta, tym lepiej.

Szybkie pozyskanie pierwszych klientów będzie łatwiejsze, jeśli zastosujesz się do kolejnej zasady...

Zareklamuj się przed wypuszczeniem produktu na rynek

Przed premierą filmów w kinach, telewizji i internecie ukazują się trailery i inne zapowiedzi tych filmów. Dlaczego? Po to, żeby jak najwięcej widzów obejrzało te filmy w kinach już w dniu premiery. Emitowanie trailerów już po premierze zmniejszyłoby szanse na to, że dużo osób obejrzy filmy na pierwszych seansach, ponieważ bez tych zapowiedzi i trailerów widzowie mogliby w ogóle nie dowiedzieć się, że takie filmy wchodzą do kin.

Bardzo podobnie jest w biznesie – jeśli nie zadbasz o promocję swojego produktu jeszcze przed wejściem na rynek, oddalasz moment, w którym dokonasz pierwszej transakcji z klientem. Dlatego zadbaj o to, żeby klienci dowiedzieli się o Twoim biznesie, zanim jeszcze rozpoczniesz działalność. Doskonałą ilustracją takiego sposobu działania może być przytaczany przez Guillebeau przykład autora poradników dla klientów samochodów z najwyższej półki. Przedsiębiorca ten zareklamował swój poradnik w gazecie, zanim jeszcze napisał pierwszy egzemplarz. Bardzo szybko otrzymał dużo zamówień. Wtedy wiedział już, że jego pomysł na biznes wypali, więc mógł zacząć pracę nad poradnikiem. Dzięki temu nie zmarnował czasu, pieniędzy i energii na przygotowanie produktu, bo pracę nad tym produktem rozpoczął dopiero wtedy, gdy wiedział, że znajdzie klientó na ten produkt.

Zareaguj na pierwsze reakcje klientów

Kiedy już zyskasz pierwszych klientów, pomyśl, co stoi u źródeł sukcesu Twojej firmy i zastanów się, w jaki sposób mógłbyś wykorzystać tę wiedzę do dalszego rozwoju firmy. Innymi słowy: spróbuj dostosować dalsze funkcjonowanie Twojej firmy do reakcji klientów na Twoje produkty lub usługi. Przykładowo: jeśli klienci chcą kupować więcej Twoich produktów, niż obecnie jesteś w stanie produkować, zastanów się, w jaki sposób skutecznie zwiększyć produkcję. Jeśli klienci są zadowoleni z jakości obsługi, zastanów się, jak podtrzymać ten wysoki poziom obsługi, gdy liczba klientów będzie większa. I tak dalej, i tak dalej. Spraw, żeby pierwsze pozytywne reakcje klientów powtarzali kolejni klienci Twojej firmy.

Znasz już zatem podstawowe zasady wcielania w życie pomysłu biznesowego. Musisz jednak wiedzieć, że realizacja nawet najlepszego pomysłu biznesowego nie wypali, jeśli zapomnisz o podstawowej zasadzie realizacji planów biznesowych. Ta zasada brzmi...

Skończ planować – zacznij działać!

Jak zauważa Guillebeau: „Nie ma nic złego w planowaniu, ale można spędzić całe życie na wiecznym projektowaniu czegoś, czego nigdy nie wprowadzisz w życie”. Dlatego kiedy już wpadniesz na genialny pomysł biznesowy – zacznij go realizować jak najszybciej! Mamy nadzieję, że ten artykuł Ci w tym pomoże.

Polecana literatura:

Guillebeau C., Niskobudżetowy startup, Gliwice 2013.

Chcesz więcej takich inspirujących treści?

Zapisz się na "prawdopodobnie najlepszy" (zdaniem Czytelników)
newsletter biznesowy w Polsce!

Redakcja

Autor: Redakcja

Maciej Bielak - Coraz Lepszy Redaktor. Z wykształcenia jest historykiem i politologiem, a z zamiłowania dziennikarzem. Jego największym hobby jest muzyka jazzowa. Poza tym jest miłośnikiem reportażu i literatury rosyjskiej. Na portalu CorazLepszaFirma.pl pisze artykuły i przeprowadza wywiady.

11 maja 2015     Ogólne wskazówki