Jak zdobyć informacje na temat konkurencji?

Zdecydowana większość firm chroni najcenniejsze informacje dotyczące swojej działalności. Z drugiej strony – wiedza na temat konkurencji jest bardzo przydatna w prowadzeniu firmy. Jak zatem w legalny sposób zdobyć jak najwięcej informacji o konkurentach biznesowych? O tym przeczytasz w tym artykule.

Jak zdobyć informacje na temat konkurencji?

Strony internetowe konkurencji

Obecnie to chyba podstawowe źródło informacji, bo zdecydowana większość firm ma swoją stronę internetową. Jeśli chcesz dowiedzieć się czegoś konkretnego o konkurentach, to zdecydowanie powinieneś śledzić ich strony internetowe. Uważne śledzenie stron innych firm pozwoli Ci zebrać najbardziej podstawowe informacje o konkurencji dotyczące takich obszarów biznesowych jak:

  • asortyment,
  • ceny produktów,
  • grupa docelowa,
  • struktura firmy,
  • wartości, jakimi kieruje się dana firma,
  • model biznesowy,
  • dostępne formy płatności,
  • orientacyjny czas dostawy produktów itp.

Inaczej mówiąc, dzięki stronie internetowej będziesz mógł ocenić, jakie są podstawowe różnice między Twoją firmą a poszczególnymi konkurentami. Dzięki takiej analizie będziesz mógł np. porównać, co konkurencja robi lepiej od Ciebie, a w czym Twój biznes jest lepszy.

Media społecznościowe

Media społecznościowe mają jedną wielką zaletę: pozwalają poznać opinie klientów na temat danej firmy. Uważne obserwacje facebookowych profili poszczególnych firm pomagają dowiedzieć się, co według klientów działa w firmie dobrze, a co źle. Są to informacje, które nie zawsze można znaleźć na oficjalnych stronach firm, a które również pomogą Ci ocenić np., jakie rozwiązania stosowane przez konkurencję zasługują na uwagę, a jakich błędów popełnianych przez konkurentów warto się wystrzegać. Będą to np.:

  • informacje o zadowoleniu bądź niezadowoleniu klientów z usług danej firmy,
  • opinie klientów o produktach,
  • wiedza na temat jakości obsługi klienta,
  • informacje o oczekiwaniach klientów tych firm (jakie potrzeby klientów dana firma spełnia, a jakich nie spełnia),
  • wiedza o polityce komunikacyjnej poszczególnych firm itp.

Bazy danych

Bazy danych często są niedocenianym źródłem informacji o konkurencji. Zupełnie niesłusznie, bo bazy danych również pozwalają zebrać podstawowe informacje na temat konkurencji. Z takich baz możesz dowiedzieć się np., ile firm z Twojej branży funkcjonuje na lokalnym rynku, jakie są ich nazwy, jaka jest ich kondycja finansowa itp. Tego typu wiedzę możesz czerpać z takich baz danych jak:

  • katalogi internetowe (np. katalogi branżowe),
  • oficjalne katalogi prawne (np. KRS, Krajowy Rejestr Dłużników, CEIDG czy Biuro Informacji Gospodarczej),
  • Panorama Firm.

Bezpośrednie spotkania z konkurentami

Z konkurentami możesz spotykać się na konferencjach, szkoleniach, targach, stowarzyszeniach branżowych itp. Dlaczego bezpośrednie spotkania z konkurentami są istotne? Ponieważ nie tylko pomagają one zdobyć informacje o konkurencyjnych firmach, ale też pozwalają na wymianę informacji pomiędzy przedsiębiorcami z tej samej branży. Jest to o tyle cenne, że konkurencję nie zawsze trzeba zwalczać – z konkurentami można też współpracować, np. walczyć o korzystną dla całej branży zmianę prawa czy połączyć swoje siły w rywalizacji ze znacznie większymi przedsiębiorstwami.

Strony i pisma branżowe

Lektura stron i czasopism branżowych (oraz stron i pism biznesowych) jest ważna z dwóch powodów. Po pierwsze, można tam znaleźć informacje o najnowszych trendach na rynku i zorientować się, czy Twoja firma wpisuje się w te trendy lepiej od konkurencji, czy też nie. Po drugie, na stronach i w pismach branżowych często zamieszczane są artykuły na temat poszczególnych firm oraz wywiady, w których przedsiębiorcy chętnie dzielą się swoimi doświadczeniami.

Korzystanie z usług konkurencji

Zakup produktów konkurentów czy też skorzystanie ich z usług pozwala bezpośrednio ocenić jakość produktów innych firm, poziom obsługi klienta, czasu dostawy itp. Czasem jest to wręcz jedyny sposób na zdobycie informacji o konkurencji, np. w przypadku restauratorów. Jeśli właściciele restauracji chcą się dowiedzieć, jak smakują potrawy konkurentów albo jak długo trzeba czekać na posiłek w konkurencyjnej restauracji, nie pozostaje im nic innego, jak wybrać się do tej restauracji i zamówić tam danie.

Musisz jednak zdawać sobie sprawę, że czerpanie informacje o konkurencji jest dość ryzykowne, więc trzeba to robić z głową. Przykładowo – jeśli chcesz zamówić produkt konkurencji w celach czysto „informacyjnych”, to raczej nie powinieneś w adresie dostawy podawać adresu siedziby Twojej firmy.

Jak widzisz, nie trzeba być szpiegiem, żeby zdobyć ważne informacje na temat konkurencji. W tym artykule przedstawiliśmy najbardziej podstawowe metody pozyskiwania wiedzy na temat konkurentów biznesowych. Mamy nadzieję, że nasze porady pomogą Ci uzyskać wiedzę o swoich konkurentach, którą następnie będziesz mógł wykorzystać do udoskonalenia własnego biznesu.

Polecana literatura:

Gordon M., Przedsiębiorczość, Gliwice 2009.

Chcesz więcej takich inspirujących treści?

Zapisz się na "prawdopodobnie najlepszy" (zdaniem Czytelników)
newsletter biznesowy w Polsce!

Redakcja

Autor: Redakcja

Maciej Bielak - Coraz Lepszy Redaktor. Z wykształcenia jest historykiem i politologiem, a z zamiłowania dziennikarzem. Jego największym hobby jest muzyka jazzowa. Poza tym jest miłośnikiem reportażu i literatury rosyjskiej. Na portalu CorazLepszaFirma.pl pisze artykuły i przeprowadza wywiady.

18 maja 2015     Ogólne wskazówki