Jak zdobyć kontakty biznesowe na spotkaniach networkingowych?

Spotkania networkingowe są idealną okazją do pozyskania nowych kontaktów biznesowych. Dla osób zaznajomionych z networkingiem zdobywanie nowych kontaktów nie stanowi większego problemu, ale początkujący przedsiębiorcy mogą mieć z tym kłopoty. Dlatego w tym artykule dajemy porcję porad, które mogą pomóc nawiązać kontakty biznesowe w trakcie spotkań networkingowych.

Jak zdobyć kontakty biznesowe na spotkaniach networkingowych?

Po pierwsze: wybierz odpowiednią grupę networkingową

W Polsce powstaje coraz więcej organizacji networkingowych, więc przedsiębiorcy, którzy chcą budować sieć swoich kontaktów, mają coraz większy wybór. Fakt, że istotą networkingu jest budowa jak największej sieci kontaktów biznesowych, nie oznacza, że musisz chodzić na spotkania każdej grupy networkingowej. Różne organizacje mają swoją specyfikę i kierują się innymi zasadami, które nie każdemu muszą pasować. Dlatego uczestnicz w spotkaniach tych organizacji networkingowych, które uważasz za wartościowe. Możesz np. pójść na próbę na spotkania kilku grup networkingowych, a jeśli okaże się, że dana organizacja z jakichkolwiek powodów Ci nie odpowiada, to po prostu nie przychodź na te spotkania. Uczestniczenie w spotkaniach networkingowych organizacji, która Ci nie pasuje, będzie stratą czasu i zmniejszy Twoje szanse na pozyskanie interesujących kontaktów biznesowych.

Po drugie: na spotkaniu networkingowym zachowuj się stosownie do sytuacji

Odpowiedni sposób postępowania na spotkaniu znacznie zwiększa szanse na nawiązanie trwałych kontaktów biznesowych. Dlatego w trakcie spotkania grupy networkingowej warto pamiętać o kilku podstawowych sprawach.

  1. Przestrzegaj zasad grupy networkingowej. Polskie przysłowie głosi: „Jeśli wszedłeś między wrony, musisz krakać jak i one”. Identycznie jest w tym przypadku. Każda grupa ma swoje reguły, do których trzeba się dostosować. Wiele grup networkingowych wymaga np., żeby ich członkowie przychodzili na spotkania w eleganckim stroju. Standardem jest także odpłatność za posiłki podawane na spotkaniach networkingowych. Nie od rzeczy będzie też przestrzeganie podstawowych zasad savoir-vivre'u (np. punktualne przychodzenie na spotkanie). Jeśli chcesz być członkiem grupy danej grupy networkingowej, to musisz przestrzegać obowiązujących w niej zasad. W przeciwnym wypadku grozi Ci wykluczenie z organizacji lub lekceważący stosunek reszty uczestników, co tylko utrudni Ci nawiązanie stałych kontaktów.
  2. Zaprezentuj siebie i swoją firmę. Na spotkania networkingowe przychodzi się nie tylko po to, żeby pomóc innym, ale też po to, żeby inni mogli pomóc Tobie. Żeby tak się stało, uczestnicy spotkania muszą Cię poznać z jak najlepszej strony. Idealną okazją do tego jest odpowiednie zaprezentowanie swojej firmy. Musisz tego dokonać w taki sposób, żeby pozostali uczestnicy spotkania chcieli z Tobą współpracować. Dlatego najlepiej będzie, jeśli w tej autoprezentacji skupisz się na określeniu swoich potrzeb oraz przedstawieniu płaszczyzn do współpracy z innymi firmami. Pamiętaj, że czas na zaprezentowanie firmy zwykle jest krótki, więc musisz ograniczyć długość wystąpienia na tyle, na ile tylko się da, ale też nie możesz pominąć żadnej informacji, która mogłaby być cenna dla potencjalnych partnerów biznesowych. Staraj się też unikać tzw. syndromu fachowca, czyli epatowania specjalistycznym słownictwem czy zalewania słuchaczy informacjami interesującymi tylko dla Ciebie. Pamiętaj, że w takiej autoprezentacji chodzi o zainteresowanie słuchaczy.
  3. Słuchaj innych i staraj się zrozumieć ich potrzeby. Inni uczestnicy spotkania też będą mieli możliwość zaprezentowania siebie i swoich firm. Dla Ciebie jest to doskonały sposób na poznanie ich potrzeb. Dlatego uważnie słuchaj wystąpień innych członków grupy i staraj się odkryć, w jaki sposób Ty mógłbyś pomóc innym uczestnikom oraz jak oni mogliby pomóc Tobie. Dzięki temu rozpoznasz, z kim warto porozmawiać w przerwie i będziesz mógł znaleźć nowe pola do współpracy biznesowej.
  4. Rób notatki. Ludzka pamięć jest dość zawodna, w związku z tym nie licz na to, że zapamiętasz ze spotkania networkingowego wszystko, co było dla Ciebie ważne. Dlatego notuj wszystkie ważne informacje od innych uczestników spotkania. Dzięki temu nie umknie Ci nic, co może być istotne przy dalszej współpracy.

Po trzecie: nie trać czasu w przerwie

Przerwa na kawę na spotkaniach networkingowych służy przede wszystkim do rozmów kuluarowych. Jeśli dobrze wykorzystasz przerwę kawową, znacznie zwiększysz swoje szanse na powiększenie swojej sieci kontaktów biznesowych. Co zatem musisz zrobić, żeby owocnie wykorzystać przerwę w trakcie spotkań biznesowych?

  1. Bądź aktywny. Pamiętaj, że w networkingu obowiązuje zasada givers gain – dający dostają. Dlatego nie czekaj, aż ktoś podejdzie do Ciebie.
  2. Nie zakładaj, że się narzucasz. Wiele osób – zwłaszcza nieśmiałych – boi się rozpocząć rozmowę w obawie przed tym, że inni potraktują to jako natręctwo. Ale jeśli ktoś decyduje się na udział w spotkaniu networkingowym, to z zasady zgadza się na rozmowy z innymi uczestnikami spotkania. Dlatego jeśli przed kontaktem z innymi członkami grup networkingowych powstrzymuje Cię strach przed posądzeniem o natręctwo – możesz spokojnie porzucić te obawy.
  3. Rozmawiaj maksymalnie swobodnie. Rozmowy w przerwie mają charakter luźnej pogawędki. Dlatego nawet jeśli w trakcie spotkania networkingowego będziesz rozmawiał z innymi o sprawach biznesowych, staraj się nie rozmawiać z nimi jak z klientami czy kontrahentami, tylko jak z kolegami albo przygodnie spotkanymi osobami. Jeśli będziesz zbyt sztywny, możesz nieco zrazić do siebie swoich rozmówców.
  4. Słuchaj swoich rozmówców i poznawaj ich potrzeby. Zasada ta odnosi się nie tylko do publicznych wystąpień uczestników grupy, ale też do kuluarowych rozmów z nimi. W takich pogawędkach rozmówcy mogą dostarczyć Ci wielu interesujących informacji, których nie dowiesz się z krótkich autoprezentacji.
  5. Rozdawaj wizytówki. Na spotkanie grupy networkingowej zabierz ze sobą plik wizytówek. Przerwy na kawę to najlepsze chwile, żeby wymieniać się wizytówkami z pozostałymi uczestnikami spotkania. Wręczając wizytówkę danej osobie, możesz też dopisać na odwrocie, czego dotyczyła Wasza rozmowa, żeby osoba, której dałeś wizytówkę.

Po czwarte: utrzymuj kontakty po zakończeniu spotkań

Wybór odpowiedniej grupy networkingowej, stosowne zachowanie na spotkaniu networkingowym i dobre wykorzystanie czasu w trakcie przerwy zwiększa szanse na pozyskanie cennych kontaktów biznesowych. Ale skuteczny networking nie polega tylko na zdobywaniu kontaktów, ponieważ po zakończeniu spotkań trzeba je podtrzymywać. Jak pielęgnować kontakty biznesowe? O tym przeczytasz w jednym z kolejnych artykułów na naszym portalu.

Polecane artykuły:

Niemyski F., Jak zachować się na spotkaniu? Networking. Poradnik cz. 1 [on-line], artykuł dostępny pod adresem: http://networkingbiznesowy.pl/2011/03/05/jak-sie-zachowac-na-spotkaniu-networking-poradnik-cz-1/ [dostęp dn. 27.08.2014 r.].
Zając Ł, Networking dla introwertyków [on-line], artykuł dostępny pod adresem: http://networkingbiznesowy.pl/2011/09/09/networking-dla-introwertykow/ [dostęp dn. 27.08.2014 r.].

Chcesz więcej takich inspirujących treści?

Zapisz się na "prawdopodobnie najlepszy" (zdaniem Czytelników)
newsletter biznesowy w Polsce!

Redakcja

Autor: Redakcja

Maciej Bielak - Coraz Lepszy Redaktor. Z wykształcenia jest historykiem i politologiem, a z zamiłowania dziennikarzem. Jego największym hobby jest muzyka jazzowa. Poza tym jest miłośnikiem reportażu i literatury rosyjskiej. Na portalu CorazLepszaFirma.pl pisze artykuły i przeprowadza wywiady.

24 września 2014     Networking