Jak znaleźć źródła finansowania biznesu?

Znalezienie źródeł finansowania dla swojej firmy jest jednym z kluczowych, a zarazem najtrudniejszych zadań każdego przedsiębiorcy. W jaki sposób sfinansować swój biznes? Jak przekonać potencjalnych inwestorów do tego, że warto inwestować w Twoją firmę? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz w dzisiejszym artykule.

Jak znaleźć źródła finansowania biznesu?

Ustalenie celów biznesowych

Zanim w ogóle rozpoczniesz poszukiwania źródeł finansowania dla Twojego biznesu, musisz dobrze ustalić cele biznesowe, jakie zamierzasz zrealizować w swojej działalności. Jest to absolutnie niezbędne, ponieważ chyba każdy dawca kapitału zada Ci pytanie o cele, jakie chcesz zrealizować przy pomocy jego kapitału. Dlatego jeśli chcesz mieć jakiekolwiek szanse na to, że ktokolwiek wesprze finansowo Twój biznes, musisz dobrze określić swoje cele biznesowe. Jak pisze Michael Gordon w książce Przedsiębiorczość, w ustaleniu celów biznesowych kluczowe będzie znalezienie odpowiedzi na 4 pytania:

  1. Jak duża ma być Twoja firma? Musisz wiedzieć, czy chcesz prowadzić mały biznes, czy dużą korporację. Dzięki temu potencjalny inwestor będzie wiedział, jaka będzie skala przedsięwzięcia i czego może się spodziewać, współpracując z Tobą.
  2. Jaki ma być profil Twojej firmy? Musisz jasno określić, co będzie oferowała Twoja firma (jakie produkty lub usługi będziesz sprzedawać), w jakiej branży będzie funkcjonować, na jakim rynku będzie funkcjonować (lokalnym, ogólnopolskim lub międzynarodowym), czy będzie to biznes stacjonarny, czy internetowy itp. Potencjalny inwestor na pewno będzie chciał wiedzieć, czym ma się zajmować i jak będzie funkcjonować biznes, w który ma zainwestować swój kapitał.
  3. Jak zamierzasz rozwijać swoją firmę? Inwestorów z pewnością zainteresuje, czy masz w planach szybki wzrost, czy raczej jesteś nastawiony na systematyczne, ale nieco bardziej rozłożone w czasie zdobywanie rynku, a także to, czy np. zamierzasz w przyszłości wchodzić w spółki z innymi osobami lub tworzyć sieć sklepów w całej Polsce itp.
  4. Jaki, Twoim zdaniem, jest najbardziej prawdopodobny rozwój wydarzeń w przyszłości? Dawcy kapitału mogą spytać Cię również o to, w jakim kierunku zamierzasz poprowadzić swój biznes w przyszłości – czy zamierzasz rozwijać firmę przez resztę życia, czy np. stworzyć dochodowy biznes, a po kilku latach go sprzedać.

Zrozumienie potrzeb finansowych dla każdego etapu rozwoju firmy

Drugim etapem w poszukiwaniu źródeł finansowania dla firmy jest identyfikacja potrzeb finansowych charakterystycznych dla każdego etapu rozwoju firmy. Dzięki temu będziesz lepiej wiedział, jakiego rodzaju wydatki będziesz musiał ponieść na każdym etapie rozwoju firmy, a w konsekwencji będziesz mógł prowadzić bardziej konkretne rozmowy z potencjalnymi inwestorami. Taka analiza pomoże Ci lepiej wybrać osoby lub instytucje, które mogłyby finansować Twoje przedsięwzięcie na danym etapie rozwoju.

Gordon wyróżnia 4 etapy rozwoju biznesu:

  1. Etap koncepcji. Na tym etapie potrzebne Ci będą fundusze na wszystkie działania związane z oceną szans Twojego pomysłu na biznes, takie jak badanie popytu, analiza konkurencji, opracowanie planu biznesowego, przygotowanie wstępnej dokumentacji itp.
  2. Etap przedprodukcyjny. W tej fazie rozwoju musisz ponieść wydatki niezbędne do tego, żeby wprowadzić Twoje produkty lub usługi na rynek. Na tym etapie będziesz zatem musiał sfinansować takie działania jak przygotowanie produktów/usług, budowa zespołu, zakup sprzętu, przygotowanie miejsca do produkcji, opracowanie budżetu sprzedaży, budżetu marketingowego itp.
  3. Etap od fazy zero do fazy wczesnego wzrostu. Po wprowadzeniu produktów/usług na rynek firma potrzebuje pieniędzy na pokrycie wszelkich stałych i zmiennych kosztów działalności, takich jak budowa struktur organizacyjnych, powiększenie budżetu sprzedaży i budżetu marketingowego, ulepszenie infrastruktury, opłata czynszów, rachunków, księgowości itp.
  4. Późniejsze etapy rozwoju, które wymagają pokrycia kosztów związanych z rozwojem firmy oraz stałych i zmiennych kosztów działalności, o których wspomnieliśmy przed chwilą.

Dla każdego z tych etapów powinieneś określić dwie wartości: kwotę minimalną, niezbędną do zrealizowania założeń danego etapu rozwoju, oraz kwotę maksymalną, dzięki której możesz zrealizować te założenia. Pozwoli Ci to rozmawiać z inwestorem o konkretnych sumach.

Wybór właściwych źródeł kapitału

Charakterystyka źródeł finansowania biznesu będzie przedmiotem osobnych artykułów, dlatego w tym tekście jedynie sygnalizujemy ten problem. Chyba najczęstszymi formami finansowania biznesu są obecnie własne oszczędności, pożyczki od znajomych czy rodziny oraz kredyty. Jednak oprócz tego są jeszcze inne formy finansowania, takie jak:

  • leasing,
  • faktoring,
  • pożyczka w zamian za udziały w firmie,
  • pożyczka na zakup określonych składników majątkowych,
  • franczyza itp.
  • Pamiętaj też, że przed podjęciem decyzji o wyborze źródła finansowania Twojej firmy musisz sprawdzić, która z tych form najlepiej pasuje do specyfiki Twojej działalności. Jak już wspomnieliśmy, więcej informacji na temat form finansowania biznesu przedstawimy już wkrótce w kolejnych artykułach na naszym portalu.

    Zwiększenie szans na znalezienie inwestorów

    Kolejnym etapem w poszukiwaniu źródeł finansowania dla biznesu jest podjęcie kroków, które zwiększą szanse na to, że potencjalni inwestorzy zainteresują się Twoją firmą. Jak sprawić, żeby dawcy kapitału byli bardziej chętni do sfinansowania Twojego przedsięwzięcia? Gordon wymienia 7 czynników zwiększających szanse na znalezienie inwestora:

    1. Wiara w to, że doprowadzisz firmę do sukcesu. Nikt nie wesprze Twojej działalności, jeśli nie uwierzy, że odniesie ona sukces. Jak zauważa Gordon, najłatwiej jest to osiągnąć wtedy, jeśli pokażesz, że już na etapie koncepcji jesteś w stanie pozyskać klientów, którzy są skłonni skorzystać z Twoich usług.
    2. Przekonanie, że inwestycja w Twój biznes przyniesie zyski. Dawcy kapitału liczą, że pieniądze zainwestowane w Twój biznes zwrócą się im z nawiązką. Dlatego przed spotkaniem z potencjalnym inwestorem przygotuj prezentację, która pozwoli inwestorowi uwierzyć w to, że inwestycja w Twój biznes przyniesie mu w przyszłości wymierne korzyści.
    3. Dobry zespół. Kolejnym argumentem zwiększającym szansę na znalezienie inwestora jest zbudowanie zespołu składającego się z kompetentnych i dobrze zmotywowanych pracowników. Pokaż swoim rozmówcom, że w Twojej firmie pracują ludzie, którym warto zaufać.
    4. Zbudowanie przewagi konkurencyjnej. Pokaż, że Twoje przedsięwzięcie jest wyjątkowe, oraz wyjaśnij inwestorom, czym Twoja firma wyróżnia się na tle konkurentów. Innymi słowy: udowodnij swojemu rozmówcy, że powinien zainwestować w Twoją firmę, a nie w konkurencję!
    5. Dobre wykorzystanie powierzonych środków finansowych. Przekonaj inwestora, że racjonalnie wykorzystasz pieniądze, które Ci powierzy. Przedstaw osobie, z którą rozmawiasz, na co zamierzasz wydać pozyskane od niego pieniądze. Jeśli chcesz zwiększyć szanse na pozyskanie kapitału, raczej nie mów inwestorom, że za ich pieniądze zamierzasz kupić samochody członkom zarządu czy nowe meble do biura.
    6. Interesujące sprawozdanie i plan biznesowy. W interesujący i wiarygodny sposób przedstaw swoje założenia i prognozy finansowe. Sprawozdanie i plan biznesowy muszą być interesujące, żeby potencjalni inwestorzy w ogóle zainteresowali się Twoim przedsięwzięciem. Równocześnie muszą być one wiarygodne, bo w przeciwnym razie dawcy kapitału mogą uznać Twoje założenia za nierealne.
    7. Minimalne ryzyko straty. W trakcie rozmowy z potencjalnym inwestorem przedstaw mu, jakie trudności mogą pojawić się w trakcie prowadzenia Twojej działalności, a także sposoby na to, jak zamierzasz zminimalizować wystąpienie takiego ryzyka. W ten sposób pokażesz inwestorowi, że jesteś świadom zagrożeń, jakie wiążą się z prowadzeniem firmy, oraz udowodnisz, że wiesz, co robić, gdy pojawi się zagrożenie.

    Spotkania z inwestorami

    Kolejny etap poszukiwania źródeł finansowania biznesu Gordon określa jako „organizacja procesu finansowania przedsiębiorstwa”. W praktyce chodzi tu po prostu o spotkania z potencjalnymi inwestorami. Na tym etapie kluczowy jest dobór osób, z którymi będziesz rozmawiać, oraz odpowiednie przygotowanie do rozmów.

    Przed spotkaniem zastanów się i przygotuj 15–20-minutową prezentację multimedialną firmy, którą przedstawisz na spotkaniu. Naucz się też ją wygłaszać – czytanie z kartki czy ekranu nie zrobi na potencjalnym dawcy kapitału dobrego wrażenia. Dobrze jest też przygotować odpowiedzi na pytania, jakie mogą paść z ust Twojego rozmówcy. Powinieneś też dowiedzieć się jak najwięcej o osobie, z którą rozmawiasz – czym się zajmuje i czym zajmował się w przeszłości, jakie przedsięwzięcia finansuje i jakie finansował itp. Będzie to przydatne z dwóch powodów. Po pierwsze, jeśli w trakcie spotkanie wykażesz się wiedzą na temat Twojego rozmówcy, zrobisz na nim dobre wrażenie. A po drugie, dzięki temu Ty też będziesz mógł sprawdzić potencjalnego inwestora i ocenić, czy warto zaufać takiemu inwestorowi. Pamiętaj, że nie tylko inwestor może sprawdzać Ciebie – Ty też możesz sprawdzić inwestora.

    W trakcie spotkania zaprezentuj swoją firmę lub pomysł na biznes. Twoja prezentacja musi być konkretna i interesująca – nie możesz ani zanudzić rozmówcy, ani przesadzać z emocjami. Jak słusznie zauważa Gordon, najważniejsza jest prezentacja Twoich oczekiwań finansowych oraz sposobu wykorzystania powierzonych środków. Przekonaj dawców kapitału, że inwestycja w Twoją firmę przyniesie im konkretne zyski.

    Po spotkaniu pozostaje Ci oczekiwać na rezultaty. Nie zawsze będzie tak, że potencjalny inwestor już w trakcie pierwszej rozmowy podejmie decyzje o wsparciu Twojego biznesu. Gdyby osoba, z którą rozmawiałeś, nie odzywała się przez jakiś czas (np. 1–2 tygodnie), możesz się dyskretnie przypomnieć. Nie załamuj się, jeśli okaże się, że pierwsze spotkania nie przynoszą rezultatów. Pozyskiwanie kapitału dla firmy często jest procesem długotrwałym i wymagającym cierpliwości.

    Poszukiwanie źródeł finansowania dla biznesu nie należy do łatwych zadań. Mamy jednak nadzieję, że tym artykułem przybliżyliśmy Ci ten skomplikowany, a zarazem fascynujący proces. Wierzymy, że dzięki poradom z tego tekstu będzie Ci łatwiej prowadzić skuteczne rozmowy z inwestorami i pozyskać kapitał dla swojej firmy.

    Polecana literatura:

    Gordon M., Przedsiębiorczość, Gliwice 2009.

    Chcesz więcej takich inspirujących treści?

    Zapisz się na "prawdopodobnie najlepszy" (zdaniem Czytelników)
    newsletter biznesowy w Polsce!

    Redakcja

    Autor: Redakcja

    Maciej Bielak - Coraz Lepszy Redaktor. Z wykształcenia jest historykiem i politologiem, a z zamiłowania dziennikarzem. Jego największym hobby jest muzyka jazzowa. Poza tym jest miłośnikiem reportażu i literatury rosyjskiej. Na portalu CorazLepszaFirma.pl pisze artykuły i przeprowadza wywiady.

23 marca 2015     Zarządzanie finansami