Jak zorganizować stanowisko pracy, czyli ergonomia w biurze

Czy organizacja miejsca pracy ma wpływ na wyniki firmy? Czy właściwy dobór oświetlenia pomoże Ci uniknąć depresji? Dlaczego rośliny doniczkowe mogą korzystnie wpłynąć na jakość pracy? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz w tym artykule, w którym wyjaśnimy podstawowe zasady organizacji stanowiska pracy.

Jak zorganizować stanowisko pracy, czyli ergonomia w biurze

Dlaczego warto zadbać o dobre stanowisko pracy, czyli podstawy ergonomii

Termin ergonomia (wymyślony w XIX w. przez polskiego przyrodnika prof. Wojciecha Jastrzębowskiego) oznacza „naukę o pracy”. Jest to praktyczna dziedzina nauki, która zajmuje się dostosowaniem pracy do możliwości psychofizycznych człowieka. Ergonomia wyjaśnia też, co zrobić, żeby pracownik wykonywał swoje obowiązki jak najmniejszym kosztem biologicznym, a jednocześnie osiągał wysoką wydajność i efektywność. Celem ergonomii jest zatem polepszenie warunków pracy człowieka, które w konsekwencji polepszy jakość jego pracy.

Jednym z kluczowych elementów ergonomii jest jak najlepsza organizacja stanowiska pracy. Naukowcy i doświadczeni szefowie już od lat zdają sobie sprawę, że zagwarantowanie dogodnych warunków pracy przynosi firmie znaczne korzyści. Do najważniejszych zalet ergonomicznych stanowisk pracy należą:

  • Pobudzenie innowacyjności. Źle dobrane stanowisko pracy osłabia kreatywne myślenie. Człowiek, który na stanowisku pracy czuje się niekomfortowo, rzadziej wpada na świetne pomysły, ponieważ traci część swojej energii na przezwyciężenie własnej niewygody.
  • Wzrost skupienia w pracy. Jeśli pracownik nie czuje się dobrze w swoim miejscu pracy, osłabia się jego koncentracja. To z kolei odbija się na jakości i efektywności jego pracy, a więc negatywnie wpływa na kondycję całej firmy.
  • Utrzymanie dobrego zdrowia. Nieodpowiednie wyposażenie stanowiska odbija się na zdrowiu. Zła organizacja miejsca pracy może skutkować dolegliwościami ortopedycznymi, przeziębieniami, a także stanami depresyjnymi, co szerzej wyjaśnimy w dalszej części tekstu. Ostatecznie każda z tych chorób może wpłynąć na częstszą nieobecność w pracy.
  • Poprawa nastroju. Nieergonomiczne miejsce pracy osłabia samopoczucie, które w pracy jest bardzo potrzebne. Jak kilkukrotnie pisaliśmy na naszym portalu – dobra praca to lekka praca, więc i szef, i pracownicy chcą się czuć w pracy jak najlepiej.

Podsumowując, dobra organizacja stanowiska pracy pozwala uchronić firmę przed kosztami, na które narażałoby ją nieergonomiczne miejsce pracy.

Jakie dobrze wyposażyć stanowisko pracy?

Dobre wyposażenie to pierwszy krok do zorganizowania ergonomicznego stanowiska pracy w biurze. Mogłoby się wydawać, że wystarczy po prostu kupić sprzęt komputerowy, biurko, krzesło i parę innych drobiazgów i sprawa załatwiona. Nie jest to jednak takie proste, bo wyposażenie stanowiska pracy w biurze powinno spełniać kilka warunków.

Pierwszy z nich to konieczność wyposażenia biurka w taki sposób, żeby podstawowe narzędzia i materiały znajdowały się jak najbliżej pracownika. Trudno wyobrazić sobie, że wydajny będzie taki pracownik, który musi co chwilę udawać się do innego pokoju a to po kartki papieru, a to po długopis, a to po zszywacz itp. Jeśli pracownik będzie miał na wyciągnięcie ręki wszystkie najpotrzebniejsze rzeczy, nie będzie musiał często opuszczać stanowiska pracy, a przez to będzie mógł bardziej skupić się na wykonywaniu swoich obowiązków.

Bardzo ważne jest też odpowiednie ustawienie mebli i sprzętów biurowych, które poprawia komfort w pracy i nie naraża osób pracujących w biurze na dolegliwości ortopedyczne (bóle kolan, kręgosłupa, bioder itp.). Oto najważniejsze zasady dotyczące ustawienia mebli i sprzętów biurowych:

  • Monitor powinien być ustawiony tak, żeby znajdował się w odległości 60-70 cm od twarzy (czyli mniej więcej na wyciągnięcie ręki). Generalnie im większy monitor, tym powinien się znajdować dalej od twarzy.
  • Krzesło musi być ustawione na takiej wysokości, żeby pracownik dotykał nogami podłoża, a niższe osoby powinny stosować podnóżki.
  • Jednocześnie krzesło i biurko powinny mieć taką wysokość, żeby w trakcie pisania na klawiaturze ręce tworzyły kąt prosty (albo lekko rozwarty) pomiędzy ramieniem a przedramieniem.
  • Krzesło nie powinno być ustawione tyłem do drzwi, żeby osoba pracująca przy biurku uniknęła sytuacji, w której ktoś niespodziewanie pojawi się za jej plecami, ponieważ osłabiłoby to poczucie bezpieczeństwa w pracy.

Dużą rolę w komforcie pracy odgrywa przestrzeń, dlatego w miarę możliwości warto zorganizować odpowiednio dużą przestrzeń. Zdajemy sobie sprawę, że nie zawsze warunki na to pozwalają, ale naukowcy potwierdzają, że praca w ciasnocie znacznie osłabia poczucie komfortu i zabija kreatywność pracowników. Może to może wywoływać wśród nich stany lękowe, np. jeśli ktoś cierpi na klaustrofobię. Organizację odpowiednio dużej przestrzeni częściowo wymusza też na pracodawcach Kodeks pracy. Według przepisów tego kodeksu każdy pracownik powinien dysponować przestrzenią o objętości 13 m³  (w tym 2 m² wolnej podłogi), a pomieszczenie powinno być wysokie na co najmniej 3 m.

Oświetlenie w pracy

Równie znaczącym elementem organizacji miejsca pracy jest oświetlenie, które też wpływa na jakość pracy oraz na poziom zmęczenia. Naukowcy dowiedli również, że zbyt mała ilość światła może wywoływać stany depresyjne.

Przy organizacji stanowiska pracy warto zadbać o to, żeby jak najpełniej wykorzystać światło naturalne. Światło słoneczne jest najbardziej sprzyjającym rodzajem oświetlenia, a przy tym najbardziej ekonomicznym (na zdrowy rozum – po co wydawać grube pieniądze na sztuczne oświetlenie, jeśli w tym samym czasie dużo taniej można osiągnąć ten sam lub podobny efekt, wykorzystując matkę naturę?).

Jeżeli natomiast chodzi o sztuczne oświetlenie, to jego natężenie powinno być nie mniejsze niż 500 luksów. W razie potrzeby trzeba też zastosować dodatkowe oświetlenie miejscowe. W tym ostatnim coraz częściej wykorzystuje się diody LED-owe, które emitują mniej ciepła niż żarówki czy halogeny. Jednak dobór oświetlenia miejscowego jest sprawą indywidualną.

Klimat w pracy

Istotnym elementem organizacji stanowiska pracy jest też zapewnienie odpowiedniego klimatu w pracy. Chodzi tu głównie o temperaturę w pomieszczeniach biurowych.

Zgodnie z wymogami Kodeksu pracy minimalna temperatura w biurze powinna wynosić 18°C. Warto stosować się do tego wymogu nie tylko ze względu na to, że za utrzymywanie w biurze temperatury niższej niż 18°C grożą wysokie kary, ale przede wszystkim dlatego, że trzeba szanować swoje zdrowie. Dobrze wiesz, że w trakcie choroby człowiek rzadko kiedy ma ochotę pracować, a jakość pracy wykonywanej w takich okolicznościach leci na łeb, na szyję. Dlatego w trakcie chłodniejszych dni naprawdę nie warto szukać oszczędności na ogrzewaniu.

Jednak problemy z przeziębieniami nie pojawiają się tylko zimą, ale także latem. W gorące upalne dni temperatura powietrza sięga nawet 30°C, więc siłą rzeczy chętnie włączamy wtedy urządzenia klimatyzacyjne. Jednak zbyt mocna klimatyzacja również może powodować przeziębienia, ponieważ osoby pracujące w biurze nagle zmieniają środowisko z 30°C do np. 20°C. Warto zatem rozsądnie ustawić urządzenie klimatyzacyjne, żeby uniknąć sytuacji, w której jeden pracownik siedzi tuż przy klimatyzatorze, a inny w ogóle nie odczuwa działania klimatyzacji.

Na poprawę jakości powietrza w pracy pozytywnie wpływają też... rośliny doniczkowe. Jak to możliwe? Otóż w latach 70. NASA zbadała, że niektóre rośliny doniczkowe oczyszczają powietrze, polepszają samopoczucie, a nawet pobudzają kreatywność. Na tej podstawie stworzono listę roślin oczyszczających powietrze w pomieszczeniach. Może warto zatem wzbogacić wyposażenie pomieszczeń biurowych o odpowiednie rośliny doniczkowe?

Jak widzisz, istnieje dużo stosunkowo prostych sposobów na to, by uczynić pracę w biurze przyjemniejszą. Dlatego zachęcamy Cię do tego, byś organizował pracę zgodnie z wymogami ergonomii, ponieważ poprawi to komfort i bezpośrednio przełoży się na jakość pracy wykonywanej przez Ciebie i Twoich pracowników!

Polecane artykuły:

Ergonomia w biurze – dlaczego jest taka ważna?, artykuł dostępny on-line: http://biznes.onet.pl/dekalog-ergonomii-w-biurze,18594,4101066,prasa-detal [dostęp dn. 20.07.2014 r.].
Jóźwiak Z., Dekalog ergonomii w biurze, artykuł dostępny on-line: http://mbrokers.pl/firma/informacje/ergonomia-w-biurze-dlaczego-jest-tak-wazna [dostęp dn. 20.07.2014 r.].

Chcesz więcej takich inspirujących treści?

Zapisz się na "prawdopodobnie najlepszy" (zdaniem Czytelników)
newsletter biznesowy w Polsce!

Redakcja

Autor: Redakcja

Maciej Bielak - Coraz Lepszy Redaktor. Z wykształcenia jest historykiem i politologiem, a z zamiłowania dziennikarzem. Jego największym hobby jest muzyka jazzowa. Poza tym jest miłośnikiem reportażu i literatury rosyjskiej. Na portalu CorazLepszaFirma.pl pisze artykuły i przeprowadza wywiady.

21 lipca 2014     Logistyka i kwestie techniczne