Każdy właściciel firmy musi kiedyś stać się menedżerem

Na pewnym etapie prowadzenia biznesu przychodzi pora, że właściciel zaczyna potrzebować całkiem innych umiejętności, niż mogło się to wydawać na początku. Również praca właściciela firmy w pewnym etapie zupełnie zaczyna odbiegać od tego, jak wyobrażał sobie swoją rolę.

Każdy właściciel firmy musi kiedyś stać się menedżerem

Z moich obserwacji (nie wiem, czy słusznych, bo takich badań chyba nikt do tej pory nie prowadził) wynika, że osoby zakładające firmy dzielą się na dwie kategorie. Pierwsza grupa to osoby znające daną branżę (np. z doświadczeniem w sprzedaży danego produktu w ramach pracy na etacie), dla których własny biznes jest czymś nowym. Tacy ludzie mają wiedzę o rynku, produkcie, ale brakuje im wiedzy o marketingu, zarządzaniu ludźmi i finansami, kwestiach prawnych, etc. Z kolei druga kategoria (do której ja również się zaliczałem) to osoby, które „liznęły” trochę marketingu. Ci właściciele potrafią lepiej lub gorzej wypromować swój biznes, ale brakuje im wiedzy o branży czy produkcie (dopiero nabywają tę wiedzę, prowadząc firmę).

W przypadku obu grup można powiedzieć, że właścicielami firm stają się najczęściej specjaliści – czy to branżowi, czy w temacie marketingu. Natomiast – co ciekawe – niewiele firm prowadzą osoby, które wydają się być stworzone do takiej działalności – menedżerowie z rozwiniętymi umiejętnościami zarządzania. Dotyczy to zarówno biznesów internetowych, jak i stacjonarnych.

Nie pracuj w firmie, tylko nad firmą

Jeśli jesteś właścicielem firmy i typowym specjalistą, to zapewne wiesz, że aby biznes się rozwijał, musisz stać się przede wszystkim menedżerem. Na pewnym etapie musisz zacząć zatrudniać ludzi, delegować im zadania i skupić się bardziej na zarządzaniu ludźmi niż na pracy w swojej firmie. Innymi słowy: w pewnym momencie musisz zacząć pracować nad swoją firmą, a nie w niej!

Problem polega na tym, że aby być skutecznym menedżerem, będziesz potrzebować zupełnie innych umiejętności niż te, które wydawały się ważne na początku. W pierwszych latach istnienia mojej księgarni wydawało mi się, że najważniejszą umiejętnością, którą powinienem posiadać jako właściciel firmy, jest skuteczne prowadzenie działań marketingowych. Dziś wyraźnie widzę, że to był błąd, który mnie sporo kosztował. Marketing jest bardzo ważny, ale żeby sklep odniósł sukces, znacznie ważniejsze dla właściciela są umiejętności w zakresie zarządzania.

Wśród tych niezbędnych umiejętności możemy wymienić między innymi:

  • myślenie strategiczne, znajdowanie przewag konkurencyjnych;
  • myślenie systemowe, umiejętność zarządzania procesami i projektami;
  • roztropne zarządzanie finansami firmy, przepływami gotówkowymi, kosztami, utrzymywanie odpowiedniego poziomu rentowności;
  • znajdowanie właściwych pracowników, ich zatrudnianie, zarządzanie nimi, oraz – w razie konieczności – zwalnianie;
  • znajomość prawa, podatków, umiejętność optymalizacji wydatków firmy pod tym kątem;
  • optymalne zarządzanie magazynem i procesami logistycznymi.

Początkujący przedsiębiorcy często niewiele wiedzą o tych sprawach. Tymczasem w moim odczuciu są to kluczowe umiejętności w zarządzaniu i powinien je mieć każdy właściciel firmy.

Nawet jeśli – podobnie jak ja – nie posiadałeś tych umiejętności w czasie zakładania biznesu, to po prostu w pewnym momencie trzeba będzie się ich nauczyć. Do tego jest potrzebne zainwestowanie w rozwój własnej wiedzy, bo dobre zarządzanie bardzo często kłóci się z intuicją, często wymaga podjęcia działań zupełnie innych, niż nam się wydaje na tzw. zdrowy rozum. Tutaj nie da się opierać tylko na doświadczeniu, bo większość z nas nie ma możliwości bezkarnego popełniania błędów i wyciągania z nich wniosków przez kilkanaście czy kilkadziesiąt lat. Zbyt duża ilość takich błędów może po prostu zniszczyć naszą firmę.

Zamiast uczyć się na własnych błędach, warto wyciągać wnioski z błędów popełnionych przez innych. Jestem przekonany, że bez ciągłego doskonalenia siebie i poszerzania swojej wiedzy nie da się skutecznie prowadzić firmy – ani stacjonarnej, ani internetowej.

Chcesz więcej takich inspirujących treści?

Zapisz się na "prawdopodobnie najlepszy" (zdaniem Czytelników)
newsletter biznesowy w Polsce!

Paweł Królak

Autor: Paweł Królak

Przedsiębiorca, szkoleniowiec, prelegent, wykładowca na studiach MBA, trener biznesu, prezes Towarzystwa Biznesowego Lubelskiego, założyciel portalu CorazLepszaFirma.pl, twórca i właściciel Klubu Książki Tolle.pl (który założył jeszcze na studiach, mając 300 złotych w kieszeni, a po kilku latach doprowadził do pozycji lidera swojego rynku), pasjonat niestandardowych metod zarządzania, autor i współautor książek oraz licznych artykułów branżowych.

1 października 2014     Ogólne wskazówki