Kim jest najtrudniej zarządzać w biznesie?

Każdy przedsiębiorca musi umieć zarządzać ludźmi. W każdej firmie istnieją jednak osoby, którymi najtrudniej jest zarządzać. Jak poradzić sobie z takimi osobami? O tym przeczytasz w dzisiejszym artykule.

Kim jest najtrudniej zarządzać w biznesie?

Na początku odpowiedzmy jednak na pytanie postawione w tytule artykułu: kim najtrudniej jest zarządzać w biznesie? Być może przyszły Ci do głowy takie odpowiedzi jak: rozkapryszonym pracownikiem, pracownikiem-cholerykiem, pracownikiem-malkontentem itp. Tymczasem, jak słusznie zauważa amerykański autor John C. Maxwell, osobą, której najtrudniej jest zarządzać w biznesie, jesteś Ty sam.

Dlaczego najtrudniej zarządza się samym sobą?

Zaskoczony? Pewnie tak, bo rzadko kiedy zastanawiamy się nad tym, czy umiemy sobą zarządzać, czy nie. Być może dlatego tak często nie zdajemy sobie sprawy, że popełniamy bardzo duże błędy w tym zakresie.

Podstawowym błędem w zarządzaniu sobą jest brak realnej samooceny. My jako ludzie mamy tendencję do oceniania wszystkiego i wszystkich wokół nas. Pod tym względem każdy z nas jest niekwestionowanym mistrzem świata. Natomiast nikt z nas nie chce – lub nie potrafi – oceniać siebie. W efekcie często automatycznie zakładamy, że nasza ocena i nasze działania są słuszne, nawet jeśli nasze otoczenie przestrzega nas, że coś jest nie tak. Dla przedsiębiorcy taka postawa jest szczególnie niebezpieczna, bo może spowodować, że nie dostrzeżesz problemów, które będą dziać się w Twojej firmie.

Jeśli natomiast oceniamy własne działania, to często postrzegamy siebie lepiej niż innych. To drugi typowy błąd w zarządzaniu sobą. Polskie przysłowie mówi, że łatwiej jest dostrzec źdźbło w cudzym oku niż belkę we własnym. Cytując słowa Ewangelii: „czemu to widzisz drzazgę w oku swego brata, a nie dostrzegasz belki we własnym oku?”. Taka postawa oczywiście jest wytłumaczalna, bo niechętnie przyznajemy się do własnych słabości. W biznesie takie zachowanie objawia się np. w taki sposób, że przedsiębiorca raz za razem nakłada na pracowników kary za drobne błędy, a sam nie dostrzega, że jego działania mogą wpędzić firmę w poważne tarapaty. Nie trzeba chyba dodawać, że taką postawą przedsiębiorcy mogą także zrazić do siebie swoich pracowników.

Jak uniknąć błędów w zarządzaniu sobą?

Jeśli nie oceniasz realnie własnych działań i własnej postawy albo oceniasz siebie lepiej od innych, to najwyższy czas na zmianę. W jaki sposób można uniknąć wymienionych wyżej błędów? Wspomniany John C. Maxwell podaje cztery sposoby na skuteczne zarządzanie sobą w biznesie.

Pierwszą radą Maxwella jest uczenie się wykonywania poleceń. Taka porada może wydawać się zaskakująca, bo przecież przywódca powinien częściej wydawać polecenia niż je wykonywać. Maxwell twierdzi jednak, że tylko osoba, która umie dobrze wykonywać polecenia, może je wydawać. Można to porównać do armii – każdy generał zaczynał jako szeregowiec. Amerykański autor uważa, że osoba, która sama była kiedyś podwładnym, będzie umiała lepiej wczuć się w sytuację pracowników i będzie wiedziała co zrobić, żeby pracownicy chętnie je poznawali. Przywódcę poznaje się bowiem m.in. po tym, czy umie sprawić, żeby ludzie z chęcią wykonywali polecenia. Maxwell dostrzega przy tym jeszcze jedną tendencję – otóż jego zdaniem ludzie, którzy mieli problemy z wykonywaniem poleceń swoich szefów, później jako zarządcy stają się zarozumiali i nieefektywni.

Drugą receptą na skuteczne zarządzanie sobą jest rozwój samodyscypliny. Człowiek, który nie panuje nad samym sobą, nie zapanuje nad innymi ludźmi ani nad własną firmą. Jak pisze Maxwell – „ludzie nierozsądni chcą zapanować nad światem. Osoby mądre chcą władać sobą”. Dlatego musisz wykonywać swoje obowiązki zawodowe niezależnie od tego, czy w danej chwili chce Ci się to robić, czy też nie. Niech motywacją dla Ciebie będą słowa znanego amerykańskiego koszykarza Juliusa Ervinga, który stwierdził, że „bycie zawodowcem polega na tym, żeby robić to, co kochasz, w dni, w które nie masz na to ochoty”.

Trzeci sekret skutecznego zarządzania sobą polega na zachowywaniu cierpliwości. Może to być trudne, bo przedsiębiorca musi być elastyczny i odpowiednio szybko reagować na zmieniające się otoczenie, czyli szybko podejmować decyzje. Prawdziwy przywódca nie może jednak podejmować decyzji pochopnych, bo decyzja podjęta na łapu-capu rzadko kiedy okazuje się skuteczna. Dlatego powinieneś dobrze wiedzieć, kiedy możesz podejmować decyzje od razu, a kiedy warto dłużej rozważać pewne sprawy. Oczywiście nikt nie rodzi się z taką umiejętnością, więc jej nabycie wymaga czasu, co jest kolejnym dowodem na to, że przywódca powinien cechować się cierpliwością.

Czwarta rada Maxwella dotycząca skutecznego zarządzania sobą w biznesie brzmi: poczuj się odpowiedzialny. Wydaje się oczywiste, że prawdziwy przywódca powinien cechować się odpowiedzialnością. Czym jednak jest odpowiedzialność w biznesie? To już nie jest takie oczywiste. Amerykański autor utożsamia odpowiedzialność z gotowością do przyjmowania rad innych. Maxwell twierdzi, że każdy lider przechodzi pięć etapów związanych z przyjmowaniem rad innych:

  1. Nie chce słuchać niczyich rad.
  2. Nie protestuje, gdy inni udzielają mu rad.
  3. Zachęca innych do udzielania mu rad.
  4. Szuka osób, które mogłyby udzielić mu rady.
  5. Często korzysta z otrzymanych rad.

Oczywiście im szybciej osiągniesz końcowe etapy, czyli będziesz szukał rad innych i korzystał z nich, tym staniesz się bardziej odpowiedzialny i będziesz umiał skuteczniej zarządzać sobą. Pamiętaj też, że im wcześniej zaczniesz szukać rad innych, tym mniejsze jest ryzyko, że popełnisz błąd i podejmiesz niewłaściwą decyzję.

Nie będziesz mógł skutecznie zarządzać ludźmi w biznesie, jeśli nie będziesz umiał skutecznie zarządzać sobą. To pierwszy krok do tego, żebyś stał się dla swoich współpracowników szanowanym przywódcą z prawdziwego zdarzenia, a nie zwyczajnym pracodawcą. Kolejne cechy, jakie musi mieć przywódca biznesowy, zaprezentujemy w osobnych artykułach na naszym portalu.

Polecana literatura:

Maxwell J., Przywództwo. Złote zasady, Warszawa 2010.

Chcesz więcej takich inspirujących treści?

Zapisz się na "prawdopodobnie najlepszy" (zdaniem Czytelników)
newsletter biznesowy w Polsce!

Redakcja

Autor: Redakcja

Maciej Bielak - Coraz Lepszy Redaktor. Z wykształcenia jest historykiem i politologiem, a z zamiłowania dziennikarzem. Jego największym hobby jest muzyka jazzowa. Poza tym jest miłośnikiem reportażu i literatury rosyjskiej. Na portalu CorazLepszaFirma.pl pisze artykuły i przeprowadza wywiady.

13 czerwca 2016     Wyzwania przedsiębiorcy