Networking – dlaczego warto budować sieć kontaktów biznesowych?

Sukces w biznesie nie zawsze zależy wyłącznie od własnych zasobów i umiejętności. W prowadzeniu firmy bardzo ważne jest też zbudowanie sieci trwałych kontaktów z partnerami i kontrahentami biznesowymi, czyli właśnie prowadzenie networkingu. W dzisiejszym artykule przeczytasz, czym jest networking, a także poznasz podstawowe zasady budowania sieci kontaktów oraz najważniejsze błędy popełniane przez przedsiębiorców w trakcie prowadzenia działań networkingowych.

Networking – dlaczego warto budować sieć kontaktów biznesowych?

Co to jest networking?

Według Macieja Gnyszki jest to po prostu „rzetelne służenie i profesjonalne proszenie o pomoc”. W praktyce polega to na utrzymywaniu kontaktów biznesowych i pozabiznesowych z osobami, których pomoc mogłaby być przydatna w prowadzeniu firmy.

Na temat networkingu rozpowszechniło się kilka mitów, które niepotrzebnie zniechęcają wiele osób do budowania sieci kontaktów. Warto zatem wiedzieć, że:

  • Networking to nie kolesiostwo. Networkingowe znajomości zawiera się po to, żeby się wzajemnie wspierać i sobie pomagać, ale celem networkingu absolutnie nie jest tworzenie porozumień niezgodnych z prawem.
  • Networking to nie tylko krótkie spotkania biznesowe. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby regularnie spotykać się z partnerami biznesowymi przy innych okazjach, np. na piwie czy na zawodach sportowych.
  • W networkingu nie liczy się tylko to, kogo znasz, ale też to, co wiesz. Networking nie polega na samym zdobywaniu kontaktów. Warto podkreślić jeszcze raz, że networking jest procesem wymiany informacji, zasobów i możliwości, więc Twój potencjalny partner nie jest zainteresowany tylko Tobą, ale przede wszystkim tym, co zyskuje, utrzymując znajomość z Tobą. Dlatego musisz dokładnie wiedzieć, co masz do zaoferowania swoim partnerom biznesowym. Obowiązuje tu zasada givers gain – dający dostają.

Zalety networkingu

Wielu przedsiębiorców z całego świata przekonało się, że networking otwiera przed firmą wiele nowych możliwości. Do najważniejszych zalet networkingu należą:

  • Wyraźniejsze zaznaczenie obecności biznesu na rynku. Firma, która jest polecana przez przez pracowników, ma większe szanse na znalezienie kolejnych zleceń i nawiązanie długotrwałej owocnej współpracy z innymi firmami.
  • Oszczędność czasu i pieniędzy na szukanie klientów i partnerów. Networking jest także jednym z najmniej kosztownych sposobów promowania swojego biznesu, a rekomendacja zaufanej osoby warta jest więcej niż niejedna reklama.
  • Zwiększenie wiarygodności firmy w oczach klientów. Współpraca z wieloma podmiotami wzbudza większe zaufanie wśród potencjalnych klientów.
  • Większa elastyczność biznesu. Dzięki utrzymywaniu różnorodnych kontaktów zwiększa się szansa na to, że firma nie będzie uzależniona od innego biznesu (np. od dostawcy).

Powyższe zalety można podsumować następująco: networking pozwala na wszechstronny rozwój biznesu. Natomiast przedsiębiorcy, którzy nie chcą uczestniczyć w tym procesie, zamykają przed swoją firmą wiele dróg rozwoju.

Zasady skutecznego networkingu

Roman Wendt uważa, że przepis na skuteczny networking to „70% nastawienia, 20% umiejętności, 10% szczęścia”. Jednak fakt, że sukces w networkingu aż w 70% zależy od właściwego nastawienia nie oznacza, że umiejętności w tej dziedzinie nie mają żadnego znaczenia. Twoje szanse na zbudowanie trwałej sieci kontaktów wzrosną, jeśli w swoich działaniach networkingowych będziesz kierował się następującymi zasadami:

  1. Dobre zrozumienie istoty networkingu. Jak już wspomnieliśmy, wokół networkingu narosło kilka mitów, które tworzą nieprawdziwy obraz tego procesu. Sukces na tym polu nie będzie możliwy bez zrozumienia, o co tak naprawdę chodzi w networkingu (a chodzi – przypomnijmy – o zbudowanie sieci trwałych i wzajemnie wartościowych kontaktów).
  2. Określenie celu networkingu. Musisz wiedzieć, co chcesz osiągnąć dzięki networkingowi, czyli kogo chcesz wciągnąć do swojej sieci kontaktów i jakie korzyści możesz odnieść dzięki zbudowanym relacjom. Polecamy Ci tworzenie jak najbardziej różnorodnej bazy kontaktów, bo w każdej chwili możesz potrzebować pomocy w najmniej spodziewanej sprawie.
  3. Stworzenie planu działań. Jeśli wiesz, co chcesz osiągnąć, musisz zastanowić się, w jaki sposób chcesz ten cel osiągnąć, czyli w jaki sposób zbudować sieć kontaktów.
  4. Stosowanie różnorodnych technik budowy kontaktów. Jak już wspominaliśmy, networking nie ogranicza się do konwencjonalnych spotkań biznesowych. Przy budowie trwałej sieci kontaktów bardzo pomocne jest utrzymywanie koleżeńskich relacji z partnerami. Nie warto też prowadzić działań networkingowych wyłącznie w internecie, ale do tego wrócimy za chwilę.
  5. Trwałe podejmowanie działań networkingowych. Nie da się utrzymać sieci kontaktów, działając od przypadku do przypadku. Skuteczny networking polega na działaniach długofalowych. Nie licz też, że Twoje starania przyniosą efekty w sekundę – na zdobycie zaufania często pracuje się latami.
  6. Pomaganie innym. Przypominamy zasadę givers gain – żeby otrzymać pomoc, trzeba też pomagać ludziom. Networking polega na wzajemności – nie zbudujesz trwałej sieci kontaktów, jeśli nie będziesz nikomu pomagał.
  7. Pozwalanie, aby inni nam pomogli. To druga strona medalu – jeśli ktoś chce Cię w jakiś sposób wesprzeć, to staraj się nie odrzucać pomocnej dłoni. Daj szansę swoim partnerom!

Błędy popełniane podczas działań networkingowych

Stworzenie własnej bazy trwałych kontaktów często zajmuje dużo czasu. W trakcie tego procesu można popełnić proste błędy, które obrócą wniwecz cały wysiłek włożony w pozyskanie partnerów biznesowych. Do najważniejszych błędów popełnianych w trakcie działań networkingowych należą:

  • Brak celu albo niewłaściwy cel działań networkingowych. Powoduje to, że networking może sprowadzić się do kolekcjonowania wizytówek od kogo popadnie, co nie zawsze przekłada się na pozyskanie wartościowych kontaktów.
  • Ograniczanie networkingu do działań w internecie. Obecnie jest to najbardziej rozpowszechniona forma budowy sieci kontaktów, głównie dzięki wyspecjalizowanym portalom (np. GoldenLine czy LinkedIn). Warto być jednak otwartym na inne formy działalności chociażby dlatego, że stosując różnorodne techniki zdobywania kontaktów, zyskuje się więcej możliwości dotarcia do interesujących nas osób.
  • Nachalność. Jeśli będziesz zbyt intensywnie zabiegał o kontakt, możesz zrazić do siebie potencjalnego partnera.
  • Słomiany zapał. Według badań portalu Firmy.net aż 60% przedsiębiorców wystawia przedsiębiorcom pozytywne referencje po zakończeniu współpracy, ale tylko 10% osób o nie prosi. Nie warto czekać, aż ktoś sam zaproponuje Ci dołączenie do sieci kontaktów – lepiej samemu wyjść z inicjatywą.

Networking jest potężną siłą, którą wykorzystuje mnóstwo firm z całego świata. Według danych Business Network International (BNI), największej organizacji networkingowej na świecie, członkowie tego zrzeszenia w 2011 r. wygenerowali 6,9 mln rekomendacji, które pozwoliły im zarobić łącznie 3,1 mld dolarów! Dlatego gorąco zachęcamy Cię do prowadzenia działań networkingowych, ponieważ dzięki temu zbudujesz sieć wartościowych kontaktów, które uczynią Twój biznes jeszcze bardziej wartościowym!

Polecane artykuły:

Networking, artykuł dostępny on-line na stronie: http://www.pracuj.pl/manager-rekrutacja-szukanie-pracy-networking.htm#top [dostęp dn. 15.07.2014 r.].
Dobre słowo skuteczniejsze od reklamy, czyli networking w praktyce, artykuł dostępny on-line pod adresem: http://www.firmy.net/blog/dobre-slowo-skuteczniejsze-od-reklamy-czyli-networking-w-praktyce.html [dostęp dn. 15.07.2014 r.].

Chcesz więcej takich inspirujących treści?

Zapisz się na "prawdopodobnie najlepszy" (zdaniem Czytelników)
newsletter biznesowy w Polsce!

Redakcja

Autor: Redakcja

Maciej Bielak - Coraz Lepszy Redaktor. Z wykształcenia jest historykiem i politologiem, a z zamiłowania dziennikarzem. Jego największym hobby jest muzyka jazzowa. Poza tym jest miłośnikiem reportażu i literatury rosyjskiej. Na portalu CorazLepszaFirma.pl pisze artykuły i przeprowadza wywiady.

14 lipca 2014     Networking