Skarga na interpretację podatkową będzie trudniejsza.
Przegląd prasy – 3 marca 2015 r.

Skarga na interpretację podatkową będzie trudniejsza

Skarga na interpretację podatkową będzie trudniejsza

„Dziennik Gazeta Prawna” informuje o zmianie prawa w zakresie interpretacji podatkowych. W wyniku zmian w ustawie o postępowaniu przed sądami administracyjnymi przedsiębiorcom i podatnikom trudniej będzie zaskarżyć interpretację podatkową do wojewódzkiego sądu administracyjnego. Nowe przepisy znacznie utrudnią bowiem napisanie skargi, która teraz będzie musiała spełniać podobne wymogi jak skarga kasacyjna do Naczelnego Sądu Administracyjnego, której sporządzenie – jak zauważa autorka – jest sporym wyzwaniem nawet dla profesjonalistów. Zmianę ustawy przyjął Sejm, a wkrótce na jej temat wypowie się Senat.

Nowelizacja uchwalona przez Sejm miała ułatwić obywatelom dostęp do sądownictwa administracyjnego. Na razie wygląda jednak na to, że ułatwienia będą miały głównie organy podatkowe, ponieważ przedsiębiorcom i podatnikom trudniej będzie zaskarżyć niekorzystne dla nich interpretacje fiskusa. Która to już zmiana prawa, po której przedsiębiorcom i podatnikom miało być lepiej, a wyszło jak zwykle?

Więcej szczegółowych informacji i ekspertów na ten temat przeczytasz w artykule Patrycji Dudek Trudniej będzie zaskarżyć wykładnię fiskusa, choć miało być łatwiej.

Więcej czytaj w serwisie Gazetaprawna.pl

Źródło: „Dziennik Gazeta Prawna”

Przedsiębiorcy nie ufają rządzącym

W takiej sytuacji nietrudno się dziwić, że mali i średni przedsiębiorcy nie mają zaufania do decyzji rządu dotyczących ich działalności. Jak pisze „Puls Biznesu”, badanie Instytutu Badań i Analiz OSB i portalu Firmy.net pokazują, że tylko 10% przedsiębiorców z sektora MSP ufa takim decyzjom rządu. W trakcie badania przedsiębiorcy przedstawili też swoje propozycje zmian mogących poprawić ich sytuację. Wśród postulatów przedsiębiorców znalazło się m.in. uwzględnienie na mikro-, małe i średnie oraz duże przedsiębiorstwa w systemie podatkowym.

Takie wyniki badań nie powinny nikogo dziwić, ponieważ rządzący niestety co jakiś czas pokazują, że nie tylko nie słuchają głosu przedsiębiorców, ale wręcz im nie ufają. Świadczą o tym chociażby opory rządzących przed zapisaniem w Ordynacji podatkowej zasady rozstrzygania wątpliwości w interpretacjach przepisów prawa podatkowego na korzyść podatnika. Trudno zatem oczekiwać, że przedsiębiorcy nabiorą zaufania do decyzji rządu, które będą wynikały z braku zaufania do przedsiębiorców.

Więcej informacji o tej sprawie i opinii ekspertów przedstawia Sylwia Wedziuk w artykule Mały biznes nie ufa rządowi (treść płatna).

Zobacz artykuł

Źródło: „Puls Biznesu”

MG: gdy klient zwraca towar, wsteczna korekta niepotrzebna

Na koniec nieco bardziej optymistyczna informacja z „Rzeczpospolitej”. Gazeta pisze, że Ministerstwo Gospodarki planuje zapisać w projekcie ustawy o wspieraniu polubownych metod rozwiązywania sporów zasadę, z której wynika, że jeśli pierwotna faktura jest prawidłowa, a faktura korygująca jest wystawiana z przyczyn zaistniałych po transakcji (np. reklamacji czy zwrotu towaru), to taką fakturę będzie można rozliczyć na bieżąco. Oznacza to, że przedsiębiorcy, którym klienci np. zwracają towary, nie będą musieli dokonywać wstecznej korekty przychodów i kosztów.

Dla przedsiębiorców byłaby to dobra zmiana. Oznaczałaby ona bowiem likwidację konieczności wstecznego korygowania przychodów i kosztów, którą obecnie organy podatkowe nakazują stosować nawet wtedy, gdy korekta wynika z okoliczności, których w momencie sprzedaży firma nie mogła przewidzieć. Zmiana proponowana przez resort gospodarki mogłaby więc realnie ułatwić życie przedsiębiorcom (oraz ich księgowym).

Więcej szczegółowych informacji i opinii ekspertów na ten temat znajdziesz w artykule Przemysława Wojtasika Zwrot towaru bez wstecznej korekty (dostęp ograniczony).

Zobacz artykuł

Źródło: „Rzeczpospolita”

Chcesz więcej takich inspirujących treści?

Zapisz się na "prawdopodobnie najlepszy" (zdaniem Czytelników)
newsletter biznesowy w Polsce!

Redakcja

Autor: Redakcja

Maciej Bielak - Coraz Lepszy Redaktor. Z wykształcenia jest historykiem i politologiem, a z zamiłowania dziennikarzem. Jego największym hobby jest muzyka jazzowa. Poza tym jest miłośnikiem reportażu i literatury rosyjskiej. Na portalu CorazLepszaFirma.pl pisze artykuły i przeprowadza wywiady.

3 marca 2015     Wiadomości