Wszystko zajmuje więcej czasu i pieniędzy niż myślisz.
Wywiad z Leszkiem Waliszewskim

Wszystko zajmuje więcej czasu i pieniędzy niż myślisz

Rozmowa z Leszkiem Waliszewskim, prezesem firmy FA Krosno

Maciej Bielak: Jak rozpoczęła się Pańska przygoda z biznesem?

Leszek Waliszewski: Pierwszy, intensywny kontakt z międzynarodowym biznesem miałem okazję nawiązać w czasie mojego pobytu w Stanach Zjednoczonych. Miałem szczęście dostać się do eksperymentalnej firmy samochodowej – Saturn Corporation, utworzonej w 1985 roku przez General Motors. Firma powstała w celu zrewolucjonizowania General Motors poprzez opracowanie skutecznych rozwiązań zarządzania, pozwalających wygrać z konkurencyjnymi firmami japońskimi w produkcji samochodów. Saturn zastosował najnowsze rozwiązania w zarządzaniu produkcją (lean manufacturing), zarządzania ludźmi oraz współpracy z klientami i dostawcami. W Saturnie byłem inżynierem i menedżerem kilku wydziałów produkcyjnych. Tam poznałem zasady tworzenia i rozwoju firmy, motywowania współpracowników i współpracy z klientami i dostawcami.

Drugim ważnym etapem była praca w Delphi Corporation, firmie wywodzącej się z General Motors, produkującej komponenty do samochodów. W 1994 roku zostałem Dyrektorem Krajowym na Polskę. Byłem pierwszym pracownikiem Delphi w Polsce, a gdy odchodziłem z firmy w 2004 roku, Delphi w Polsce zatrudniała ponad 6000 pracowników w 6 fabrykach i Centrum Technicznym, a obroty roczne wynosiły ponad 2,5 mld zł. W Delphi poznałem mechanizmy zakupu firm i budowania ich od podstaw oraz zarządzania operacyjnego fabrykami i centrum inżynierskim. Będąc członkiem europejskiego managementu, miałem również okazję poznać zasady zarządzania biznesem międzynarodowym.

W 2004 roku otrzymałem od dwóch duńskich przedsiębiorców ofertę przyłączenia się do nich w charakterze współudziałowca. Po wielkich wahaniach zdecydowałem się zostawić „komfortową” pracę w korporacji i podjąłem wyzwanie zarządzania własnym biznesem. Co prawda byłem mniejszościowym właścicielem, ale zawsze to „na swoim”. Po dwóch latach rozstałem się z duńskimi partnerami i wspólnie z dwójką polskich przyjaciół założyliśmy firmę. Zaczęliśmy nową działalność, odkupując od Delphi część produkcji w Krośnie.

Jest Pan prezesem firmy FA Krosno specjalizującej się w produkcji sprężyn gazowych, amortyzatorów, sprzęgieł i innych części do samochodów. Z czego wynikał taki wybór branży?

Prawie całe życie zawodowe byłem związany z motoryzacją, moja pierwsza praca była w Fabryce Samochodów Małolitrażowych w Tychach. I dlatego gdy dowiedziałem się, że Delphi wystawiła na sprzedaż część produkcji w Krośnie, zebrałem przyjaciół i środki, by przystąpić do negocjacji, które udało się nam zakończyć sukcesem. W maju 2006 roku przejęliśmy zorganizowaną część przedsiębiorstwa i rozpoczęliśmy działalność.

Jakie były początki firmy?

Jak zwykle to bywa, początki były ciężkie. Firma wymagała dużego wysiłku, i to praktycznie w każdym obszarze działania. Linie produkcyjne były przestarzałe i niedoinwestowane, trzech pierwszych klientów generowało 81% sprzedaży, a pierwszy klient – ponad 51%. Portfolio produktów było wąskie, a same produkty miały przestarzałą konstrukcję. Na szczęście posiadaliśmy doświadczony i zaangażowany zespół pracowników. Dzisiaj mamy nowoczesne konstrukcje z ochroną patentową, szerokie portfolio produktowe (z 300 referencji w 2006 r. doszliśmy do ponad 9000). Największy klient generuje nie więcej niż 10% sprzedaży, a na 81% naszej ogólnej sprzedaży składa się 25 klientów, a nie 3, jak to było w 2006 r.

Które produkty z Waszej oferty sprzedają się najlepiej?

Sprężyny gazowe. Mamy jeszcze regenerację sprzęgieł i komponenty stalowe, ale sprężyny gazowe to ponad 85% całej produkcji.

Jakie korzyści odnoszą klienci używający produktów FA Krosno?

Wysoką jakość produktów, terminowe dostawy, szybkość reakcji, elastyczność, niskie ceny.

À propos klientów – jakby Pan określił grupę docelową FA Krosno? Kto jest Waszym docelowym klientem?

Koncerny samochodowe, dystrybutorzy części zamiennych, firmy przemysłowe.

Może Pan podać przykłady firm, które używają części wyprodukowanych przez FA Krosno?

Są to m.in. Scania, Fiat, MAN, Roto, Inter Cars.

Na czym FA Krosno opiera swoją przewagę konkurencyjną?

Na tym, o czym już wspomniałem wcześniej – wysoka jakości produktów, terminowych dostawach, szybkości reakcji, elastyczności, niskich cenach.

Zmieńmy temat. Jakimi wartościami kieruje się Pan w biznesie?

Szacunkiem, zaufaniem, uczciwością, otwartością...

Co uważa Pan za swój największy sukces w biznesie?

Rozwój FA Krosno, szczególnie w trakcie kryzysu z lat 2008-2009. W tym ciężkim czasie udało nam się nie tylko przetrwać, ale też zbudować podstawy silnej i sprawnej organizacji. Ta praca zaowocowała znakomitymi wynikami w późniejszych latach. W latach 2006-2014 odnotowaliśmy ponad trzykrotny wzrost sprzedaży sprężyn gazowych.

Innego rodzaju sukces widzę we współpracy między trzema współwłaścicielami. Przez cały okres działalności ani razu nie głosowaliśmy nad decyzjami – zawsze dyskutowaliśmy tak długo, aż przekonaliśmy się do jakiegoś rozwiązania. Wszystkie decyzje podejmowaliśmy na zasadzie konsensusu.

A za największą porażkę?

Popełniam dużo błędów, ale nie koncentruję się na nich. Staram się myśleć, jak wygrywać, a nie dlaczego przegrałem. Nie pamiętam, jaka była moja największa porażka.

Jakie ma Pan plany na najbliższą przyszłość związane z FA Krosno?

Najbliższa przyszłość to realizacja trzech zadań, które należą do kategorii „nigdy się niekończących”:

  • inwestycje w park maszynowy, które pozwolą doścignąć światową konkurencję, a w niektórych aspektach nawet ją prześcignąć;
  • inwestycje w Dziale Badawczo-Rozwojowym;
  • inwestycje w ludzi – szkolenia, szkolenia, szkolenia.

I ostatnie pytanie: jakie są najważniejsze rady, jakie mógłby Pan przekazać początkującym przedsiębiorcom?

Pierwsza: podążaj za marzeniami, ale pamiętaj, że wszystko zajmuje więcej czasu i więcej pieniędzy, niż myślisz.

Druga: każdy z nas ma ograniczony czas i ograniczone zapasy energii, więc zużywaj je rozważnie na to, co ma znaczenie. Nie rozpraszaj się na rzeczy nieważne.

Trzecia: pamiętaj o równowadze między życiem rodzinnym a biznesowym. Ani jednego, ani drugiego nie można zaniedbać.

Chcesz więcej takich inspirujących treści?

Zapisz się na "prawdopodobnie najlepszy" (zdaniem Czytelników)
newsletter biznesowy w Polsce!

Redakcja

Autor: Redakcja

Maciej Bielak - Coraz Lepszy Redaktor. Z wykształcenia jest historykiem i politologiem, a z zamiłowania dziennikarzem. Jego największym hobby jest muzyka jazzowa. Poza tym jest miłośnikiem reportażu i literatury rosyjskiej. Na portalu CorazLepszaFirma.pl pisze artykuły i przeprowadza wywiady.

2 października 2015     Wywiady